Viis miljardit on umbes pool Eesti riigieelarvest ja nii suur raha juurdevool näib justkui lotovõiduna. See võib tekitada kiusatuse tormata kohe jõulukingitusi ostma, sest raha peaks ju jätkuma. Palju on räägitud laenukoormusest meie lastele, kuid tegelikult tekib suur koormus ja surve juba järgmistele valitsustele. Otsustamisvabadust on neil veelgi vähem ja sundvalikuid rohkem.
Võimule saades soovib iga valitsus asuda ellu viima oma poliitilisi eesmärke. Alati avastatakse üllatusega, et vaata, kuidas tahad, suur osa kuludest on juba ära planeeritud. Jääb üle teha väikesi otsuseid ja kakelda katuseraha üle. Siiski on veel üks võimalus: laenata juurde.
Riigikontrolli hiljutine tõdemus, et praegune valitsus on lasknud riigieelarve planeerimisel miinusesse ja tegelik kulu on osutunud veelgi suuremaks, pole just kindlust lisav väljavaade. Paar kuud tagasi teatas rahandusministeerium, et neil puudub võimalus jälgida riigi rahakasutust, ning seegi aitas kaasa ülekulu tekkimisele. Seda ei saa aktsepteerida, sest just rahandusministeerium on vedanud teenuste ja parema eelarvestamise projekte, kus infosüsteemidele on kulutatud üüratuid summasid. Arvestades, et riigieelarve kulusid ei suudeta jälgida, pole kindel, et laenuraha lisandudes olukord paraneb.
Ühiskond peab toimima edasi ka pärast kriisi, ning eriti praegu, kui on lausa oodata uut kriisi. Seega on jooksvad kulutused kriisi vahetu mõju leevendamiseks mingil määral ka mõistetavad. Siiski tuleb meeles pidada, et võim eeldab ka vastutust ja mõistlikke otsuseid. Eriti halb näide on siinkohal valitsuse vastasseis terviseameti juhtkonnaga, kui sotsiaalministri otsustamatus võimaldas erimeelsustel pikalt vinduda. Sellised erimeelsused ja vägikaikaveod suurendavad ühiskonna kulutusi.