Veel 2018. aastal vastu võetud USA rahvuslikus kaitsestrateegias on Venemaa ja Hiina mainitud võrdsete ohtudena, Venemaa neist esimesena. Praegune ohuhinnang tuleb kaks aastat enne kehtiva strateegia lõppu, mis on selge märk, kuivõrd kiiresti julgeolekuolukord muutub.
On tõenäoline, et mida tõsisemalt keskendub USA Hiinale, seda vähem jääb talle ressurssi ja tähelepanu sellele, mis toimub Euroopa ja Venemaa julgeolekuteljel. See seab Euroopa tõsise valikukoha ette, kuidas korraldada oma suhteid niihästi Hiina kui ka Venemaaga. Seda enam, et Venemaa ja Hiina vahel on näha soovi tihedamaks strateegiliseks koostööks.
Hiina on püüdnud end rahvusvahelistes suhetes rahumeelsena näidata, kuid sellesse tuleb suhtuda reservatsiooniga. Hiina välispoliitika iseloomulik joon on kahepoolsete suhete eelistamine mitmepoolsetele kokkulepetele. Sellisel lähenemisel on analoog Hiina ajaloolises tributaarses süsteemis, millega ta domineeris Aasia riikide hulgas sajandeid tagasi. Vöö ja Tee initsiatiiv on Xi katse sedasama strateegiat kasutada uuendatud kujul läbikäimises riikidega üle terve Euraasia mandri.
Kui nõustutakse kahepoolsete suhetega Hiina tingimustel, on Hiinal võimalus murendada demokraatlikku maailmakorda ning suruda meile peale oma väärtussüsteemi.
Tributaarses süsteemis ei olnud kohta Hiina kritiseerimisel, pidi tema huvide ülimuslikkust tunnustama. Vastutasuks säilitas riik oma poliitilise ja majandusliku autonoomia. See võimaldas Hiinal ükshaaval kasutada omavoli mistahes nõrgema partneri vastu, kartmata laiemat kriitikat. Sama taktika rakendamisest on piisavalt näiteid ka tänapäeval. Neid, kes Hiina tegevust Tiibetis, Hongkongis või Ida-Turkestanis kritiseerivad, riskivad koostöö katkemisega. Kuid küsimus pole üksnes majanduslik.