Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Rainer Osanik: rahapesu tõkestamisest

Rainer Osanik
Rainer Osanik Foto: Erakogu

Riigi praegune süsteem rahapesu tõkestamiseks on probleemne, kirjutab Accelerate Estonia programmi «tunne oma klienti»-teenuse projekti eestvedaja Rainer Osanik.

Aina suurem surve rahapesu tõkestamiseks kasutatava «tunne oma klienti»-protsessi (Know Your Customer ehk KYC) täiustamiseks ähvardab lõigata läbi majanduslikke võimalusi ja ärisidemeid ning tihti on pangakonto avamine usaldusväärsetele klientidele tüli­kas. Riigil on kliendi tuvastamiseks vajalik info valdavalt olemas, kuid sellele puudub juurdepääs. Eestis on vähemalt 7500 ette­võtjat, keda rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seadus kohustab oma ärisuhetes kohaldama erilisi hoolsusmeetmeid ehk KYC-protsessi. Ekslikult arvatakse, et seda peavad tegema ­ainult pangad. Sama kohustus on ka näiteks notaritel, audiitoritel, raamatupidajatel, kinnisvarabüroodel ja paljudel teistel.

Tegelikult puudub ­inimestel selge arusaam, miks ja kuidas peab neid hoolsusmeetmeid rakendama. Olukorda iseloomustab hästi asja­olu, et seaduses märgitud ­ulatuses ja nõuetele vastavalt rakendab KYC-protsessi praktikas vaid mõni protsent ettevõtetest. Ülejäänutel pole selleks ei oskusi, kogemusi ega ka ressurssi.

Tagasi üles