Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Tasuta ühistranspordiks on Tallinnal väidetavalt rahaallikad juba teada

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Uuest aastast võib ühissõidukis pileti ostmise kohustus kaduda.
Uuest aastast võib ühissõidukis pileti ostmise kohustus kaduda. Foto: Mihkel Maripuu

Esialgsel hinnangul vajab Tallinn tasuta bussi-, trammi- ja trollisõidu kehtestamiseks 2013. aasta algusest lisaraha umbes 20 miljonit krooni, millest enamuse allikad on linnajuhtide sõnul juba teada.

Tallinna linnapea Edgar Savisaar tuli täna välja üllatava ideega, et juba 2013. aasta esimesest jaanuarist võiksid tallinlased saada bussis, trammis ja trollis tasuta sõita. Seda muidugi juhul, kui linlased 19. - 25. märtsini toimuval ja 31 000 eurot maksma mineval rahvahääletusel selle idee poolt on.

Savisaar märkis tänasel pressikonverentsil, et tasuta ühistranspordi kehtestamisel linnaeelarvesse laekumata jäävad tulud saab katta lõppjärgus oleva veevärgi ja kanalisatsioonisüsteemi rajamise kulude olulise vähenemise, linlaste arvu kasvust tuleneva tulumaksu laekumise suurenemise, Tallinna trammi- ja trollibussikoondise (TTTK) ning Tallinna autobussikoondise (TAK) ühendamise ja mupo töö ümberkorraldamise arvel.

Abilinnapea Taavi Aasa sõnul on ühistranspordikulu leibkonna ühe liikme kohta aastas praegu 45 eurot ning sellest vabanemine oleks linlastele suur kergendus.

Üks veofirma

Järgmise aasta 1. jaanuariks peab Tallinnas olema vaid üks ühistranspordifirma, mis ühendab nii bussi-, trammi- kui trolliliiklust. Tallinna abilinnapea Arvo Sarapuu sõnul võiks see ühendamine anda kokkuhoidu ligi 10 miljonit eurot.

Sarapuu väitel võimaldab TAKi ja TTTK ühendamine senisest operatiivsemalt juhtida linna kogu ühisveondust. See tähendab, et kui kuskil on trolliliin katkenud, saab trolle kiiresti bussidega asendada. Samuti on võimalik veograafikuid paremaks teha ning busside ja trollide marsruutide kattumist vältida.

Kõige keerulisem ongi trollidega, sest tänavu kantakse neist 22 maha, asemele ostetakse aga vaid kolm liigendtrolli. Samas seisab praegu pidevalt reservis 6 -7 trolli, mida võib liinile saata ning busse reservis hoida. Ettevõtete ühinemine võimaldaks seda teha.

Aasa sõnul maksab linn praegu linna veevärgi ja kanalisatsioonisüsteemi väljaehitamise eest Tallinna Veele aastas umbes 12 miljonit eurot ning tasumine kestab veel kaks aastat.

«Kui tallinlased ütlevad rahvaküsitlusel, et tasuta ühistransport on vajalik, eks siis peame katsuma vee-ettevõttega kokkuleppele jõudma, et makseid ajatada, aga see on raha, millega arvestame,» kinnitas Aas. «Eelmisel aastal laekus piletitulu 18 miljonit eurot, kui sellest võtta maha mittetallinlaste piletite eest makstav raha, umbes neli miljonit, mis jääb ka edaspidi alles, siis saame 14 miljonit eurot. Seega peame leidma veel umbes kaks miljonit, et kompenseerida tasuta sõidu korral saamata jääv tulu.»

Tulumaks laekub rohkem

Üks oluline lisatulu saamise allikas on Aasa sõnul ka tulumaksu laekumiste kasv. Näiteks 2012. aasta maamaksu vabastamisega meelitas Tallinn linna elama umbes 1000 inimest, kuid lõplik arv selgub alles jaanuari teises pooles. Pärast tasuta ühistranspordi kehtestamist tuleb abilinnapea hinnnagul elanikke ilmselt veelgi juurde.

Mupo tegevuse ümberkorraldamisest saab samuti raha kokku hoida, kuid see ei ole Aasa sõnul suur summa. Piletikontrolöride arv küll väheneb, kuid osa kontrolöre jääb alles. See on vajalik, et tasuta sõidu korral ei hakkaks kodutud ja eluheidikud soojades trammides, trollides ja trammides lihtsalt ringi sõitma.

Tallinna linnavolikogu IRL-i fraktsiooni esimees Toivo Jürgensoni sõnul kõlab tasuta ühistranspordi idee ahvatlevalt. Tema sõnul on ühisveonduse osa linnas praegu liiga väike. Tema väitel on ühistransport Tallinnas praegu halvasti ja ebaökonoomselt korraldatud. Kui pealinnas katab piletitulu kolmandiku ühistranspordi kogukuludest, siis Tartus poole.

Tasuta ühistransporti nimetas Jürgenson üheks populistlikuks loosungiks, millega tahetakse järgmistele valimistele minna.
 

Tagasi üles