Valitsuskoalitsioon on esitanud eelnõu, millega kaotatakse Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjon (ERJK) ning antakse selle volitused üle riigikontrollile. Millised on seaduseelnõu motiivid? Millisesse olukorda pannakse muudatuse tulemusena riigikontroll? Väitlevad Tõnis Mölder (Keskerakond) ja Riina Sikkut (Sotsiaaldemokraatlik Erakond).
VÄITLUS ⟩ Kas riigikontroll sobib parteide järelvalvajaks? (7)
TÕNIS MÖLDER (POOLT): Esiteks, lähenemine, et erakonnad ise saavad oma rahastamist kontrollida, on eos vale. Seda ülesannet peaks täitma sõltumatu organisatsioon. Me ei luba ju ka ettevõtetel iseennast kontrollida, miks siis erakondade puhul lubame? Riigikontroll sobib sellepärast, et selle usaldusväärsus on oluliselt suurem kui parteidel. Riigikontrolöril on teadmised, ressursid ja oskused rahastamise kontrollimiseks. Siin on ka võrdsuse printsiip – kõik erakonnad saavad ühtemoodi käsitletud. Tänases erakondade rahastamise komisjonis sellist võrdsuse põhimõtet ei ole.
RIINA SIKKUT (VASTU): Nii ERJK ise kui ka teised osalised on teinud ettepanekuid, kuidas erakonnaseadust täiendada võiks. Aga eelnõu, mida riigikogus arutatakse, ei sisalda ühtegi neist sisulistest parandusettepanekutest, vaid põhimõtteliselt lihtsalt funktsiooni üleviimist.