Kui vene kirjandust tundvad inimesed räägivad, et peaaegu kõik, mis on kirjutatud pärast Puškinit, on mingil moel temast tõukuv ning temale tagasiviidav, siis eesti kultuuris saame ilmselt sama öelda Tammsaare kohta. Sinu raamatus on peatükk «Tammsaare ja Unt», aga sellise asja võiks vist iga eesti kirjaniku kohta kirjutada?
Hea fantaasia korral võib muidugi kõike siduda.
Kas hea kujutlusvõime ei peaks mitte olema kirjandusteadlase professionaalne omadus?
Vaapo Vaheri «Hiiumaa kirjanduse loo» nimeregistrist ei leia üldse Tammsaare nime. Nii et on täiesti võimalik ka ilma Tammsaareta hakkama saada. Heade kirjanike puhul on tihti nii, et neid tahetakse taandada mõnele klassikule, stiilis, kas sa oled meie uus Tammsaare jne. Mulle meeldis, mida Õnnepalu sellise küsimuse peale ütles: «Tammsaare on väga hea kirjanik, aga mina olen Tõnu Õnnepalu.»
Kuigi sarnasusi võib näha, ei pruugi väga omanäolistel kirjanikel olla mingit erilist seost. Tammsaare ja Undi kokkukõla on võib-olla juhus ja selle tajumine võib tuleneda ka mu enda huvidest. Eestis on lisaks terve hulk häid kirjanikke, kelle loomingu seostamine Tammsaarega ei tunduks aga nii orgaaniline, pigem mõjuks kistuna.
Aga antipoode on ehk kõige huvitavam kokku kirjutada? Olen lugenud artikleid, mis teevad näiteks Nietzschest suurima kristlase...
See on iga kirjaniku kohutav saatus, et igaüks võib teda uurida.