Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Väiketootja saab kohalikus kaubanduses vett ja vilet

Copy
Ivar Miller ütleb, et Eesti väiketootjal on siinsel jaekaubandusturul äärmiselt keeruline hakkama saada – kui õnnestubki oma tooted poe sortimenti saada, siis kasumlikku müüki on sealt ikkagi peaaegu võimatu saavutada.
Ivar Miller ütleb, et Eesti väiketootjal on siinsel jaekaubandusturul äärmiselt keeruline hakkama saada – kui õnnestubki oma tooted poe sortimenti saada, siis kasumlikku müüki on sealt ikkagi peaaegu võimatu saavutada. Foto: Erakogu

Astelpajutooteid valmistav ettevõte kurvastab Eesti jaekaupmeeste pärast, sest nood veeretavad kodumaise kauba letilepääsu ette rohkelt takistusi, samas kui Soome kaubakeskused võtavad meie tooted kahel käel vastu.

Semu kaubamärgi all astelpajumahla turustavast pere­ettevõttest Berry Farming välja kasvanud OÜ Auxner müügijuht Ivar Miller märkis, et kohe, kui 2004. aastal esimene astelpajutoode, astelpajumoos välja töötati, sai sihiks toodangu turustamine piiri taga. Toona olid sihtturud Venemaa ja Soome, nüüdseks on idanaabrite turg kadunud, Soome turg aga laieneb. 2012. aastal võeti kasutusele Semu kaubamärk.

Tootevalikus on toosama esiklaps, Semu astelpajumoos ja peamiselt Põhjamaade tarbijale mõeldud täismahlad, mille koostises sada protsenti marju, suhkrut lisatud pole.

Soontes voolab astelpajumahl

Ettevõttel ja koostööpartneritel on Eesti eri piirkondades kokku 40 hektarit marjaistandusi. Tootmine toimub EMÜ Polli aiandusuuringute keskuses, kus Ivar Miller 2009. aastal koos Ave Kikasega väiketootjatele teenuse pakkumiseks mõeldud tootmisüksuse asutas.

Miller mõistis, et tootmisressurssi on niikuinii üle ja igal ettevõttel eraldi pole mõtet oma kapitali tootmisse siduda. Nii saab suur hulk väiketootjaid arvestada Polli tootmisüksusega, kus kõik vajalik olemas.

„Oleme kogu perega astelpajuga seotud. Lõpetasin 2013. aastal kõik muud tegevused ja keskendusin koos abikaasaga ainult sellele ärisuunale,” kirjeldas Miller. „Nüüd on sellega seotud ka poeg Mikk, kes ütleb, et tema soontes voolab juba osaliselt astelpajumahl.”

Eesti väiketootjal peab piiri taha siirdumisel olema valmis konkreetne toode ja võimekus seda teatud partiides toota, üksnes siis võib edu saavutada, rääkis Ivar Miller.

Soomes uskumatu müügiedu

Kunagise Tallinna piimatööstuse müügidirektorina teab Miller, et välisturul tuleb pakkumine teha otse jaemüüjale. Tänu sellele on ta saanud jala ukse vahele ja tooted poeriiulitele sellistes suurtes Soome jaekettides nagu Ruokakesko, kuhu kuuluvad Citymarketid ja K-supermarketid ning S-Grupi Prismad ja S-marketid.

Põhimõte – mida vähem vahendajaid, seda suurem konkurentsivõime. See annab tootjale kasumliku müügi Soome jaekaupmeeste isegi 35–42protsendise marginaali korral. Kuna Soomes on toidukraami käibemaks 14%, aitab see suurt marginaali kompenseerida. Näiteks pooleliitrine pudel Semu astelpaju täismahla maksab 6–7 eurot, aga Soome enda sarnane toode ­10–12 eurot.

Tagasi üles