Sellist tippjuhti, kes arvaks, et mingeid muutusi personalikuludes ei tule, annab ka riigiasutustest tikutulega otsida. Küsimus on selles, millal täpselt ja kuidas need tulevad, kelle ametikohta ja rahakotti konkreetselt puudutama hakkavad. Seejuures tuleb aga meeles pidada, et just praegu on paljud riigipalgalised eesliinil: arstid, õpetajad, politseinikud jne.
Riigi kulud ei koosne aga mõistagi ainult palkadest. Laia pintsliga maalides on kärpimisteks kaks võimalust: a) analüüsida põhjalikult ja teha struktuurseid muutusi või b) anda kõigile asutuste juhtidele ette uued madalamad kulupiirid, mille järel kohanduvad organisatsioonid ise.
Kõigile ühe mõõdupuuga lajatamise eelis on kiirus: eelarvehädas saab kulud kontrolli alla, ent üksiti saab mõni töölõik kindlasti ebamõistlikult kannatada. Poliitikute ülesanne peaks pigem olema aga riigi funktsioonide ülevaatamine: millised ülesanded on riigi tuum ja mis seda pole. Ebavajalikust tuleks loobuda; ühtlase palkade ja tegevuskulude kärpimise asemel võiks sulgeda hoopis mõne asutuse või tegevusvaldkonna.
Palkadest rahulikult mõeldes ei saa eesmärk ju olla maksta vähe palka, vaid osta riigile olulist, tõhusat ja erialaselt sisukat tööd. Võib-olla oleksime praeguse kriisigagi paremas seisus, kui terviseametis oleksid palgad olnud konkurentsivõimelisemad, et asjatundjaid palgata.
JUHTMÕTE
Ebavajalikust tuleks loobuda; ühtlase palkade ja tegevuskulude kärpimise asemel võiks sulgeda hoopis mõne asutuse või tegevusvaldkonna.
Ka kõigi tegevuskulude ühtlane kärbe ei ole eriti hea mõte. Nende hulgas on paljugi sellist, mille ärajätmine tähendab üksiti arenguvõimaluste mahalõikamist. Olgu need siis IT-süsteemide, masinate ja töövahendite või ka koolituse kulud.