Kuna määramatus ja teadmatus on vältimatud, on ka risk vältimatu ning valik on oletuslike kahjude vahel. Eriti tuleb silmas pidada, et ka otsus oodata paremaid teadmisi on ebamugav ja kahju toov otsus.
Ka plaanilise ravi pausil hoidmine on tervisekahju, sest inimorganismi ei saa valitsuse määrusega pausile panna. Lapsed kasvavad pöördumatult edasi ka siis, kui haridussüsteem on pausil. Distantsõpe on sõna otseses mõttes hädalahendus – mitte sama hea asi teisel moel, vaid kõvasti kehvem asi hädaolukorra tõttu.
Teiste kogemustest õppimine on igati arukas, aga peab arvestama ka kohaliku omapära ja kontekstiga. Beduiin ei tohiks liiga innukalt inuiti elukogemusi usaldada. Kui vaadata ühte tuntuimat kultuuriväärtuste kaarti – Inglehart-Welzeli maailma väärtusuuringut –, siis Eesti lähimad naabrid on sellel kaardil Hiina, Taiwan ja Lõuna-Korea ning Läti ja Leedu. Neid maid iseloomustab suhteliselt suur sekulaarsus ja keskendumine ellujäämisväärtustele ning suhteliselt väike traditsioonilisus ja eneseväljenduslikkus.
Tartu Ülikooli majandusteaduslike sotsiaal- ja kultuuriuuringute professor Anneli Kaasa kirjutab tänases lehes, millistes ühiskondades millised meetmed tulemuslikumad oleksid, kasutades kaardistamiseks telgi individualism-kollektivism, võimukaugus ja võimulähedus. Uusi norme luues ja leides tuleb arvestada nii kohaliku omapära kui ka teiste kogemusega.
Küllap peab nõustuma ka Tartu Ülikooli tervishoiukorralduse professori Raul-Allan Kiivetiga: sellest kriisist ei saa väljuda, see on eksitav metafoor.
Meil tuleb leida uus normaalsus uues maailmas.