Päevatoimetaja:
Mai-Brit Jürman
Saada vihje

Hendrik Alla: ära toida terminaatorit (1)

Copy
Hendrik Alla.
Hendrik Alla. Foto: Tairo Lutter

Väga paljud mu tuttavad olid lapsena äärmiselt nunnud. Ma tean, sest juba paar nädalat postitavad nad oma sotsiaalmeediakontodele oma lapsepõlvepilte. Seda nimetatakse «väljakutseks».

Ma nagu ei mäleta, et enne sel sajandil oleks külaliste ees perekonnaalbum kohvilauale kraamitud ja seda siis seltskonnaga heldimusega lehitsetud. No aga ebatavalised ajad sünnitavadki kummalisi kombeid, ju siis on inimestele seda vaja.

Aga sellega on probleem: Faceboooki turvalisusega on just nii, nagu on, sõltumata sellest, mida Mark Zuckerberg räägib. Inimeste fotod on nii piinlikult avalikud, väikese otsimise peale leidsin hulgaliselt selliste inimeste lapsepõlvepilte, keda ma ei tunnegi. Neid näevad ka võõrad virtuaalsed silmad.

Selliste piltide analüüsimine ja võrdlemine on suurepärane õppematerjal mõnele näotuvastusega tegelevale tehisintelligentsele (AI) agendile. Neid treenitakse niigi inimeste vabatahtlikult üles laaditud fotode ja valvekaamerate videovoo järgi, selle «väljakutsega» antakse vabatahtlikult hindamatut materjali analüüsimiseks, kuidas inimese näojooned vananedes muutuvad.

PÄEVA KOMM

Selliste piltide analüüsimine ja võrdlemine on suurepärane õppematerjal mõnele näotuvastusega tegelevale tehisintelligentsele agendile.

See poleks ju paha, kui tegu oleks mõne armsa idufirma AI-ga, sest need tahavad maailma paremaks muuta – nagu nad kõik ju tahavad. Tõenäoliselt aga kasutavad nii loodud andmebaasi FSB, CIA, Mossadi ja mingi meile tundmatu Hiina salateenistuse AId. 7. aprillil kirjutas Postimees, kuidas Moskva linnavalitsuse nuhkimisäpp suunas kasutajate pildid näotuvastuseks Eestis registreeritud firma serveritesse. Suurriigid saavad oma Suure Venna ehitamisega muidugi niikuinii hakkama, aga AI õpib seda kiiremini ja täpsemini, mida suurem ja mitmekesisem on andmebaas.

Andmehügieeni äärmisest puudulikkusest räägib tõik, et needsamad pildilaadijad mängivad usinalt andmekorjefirmade välja mõeldud lollakaid mängukesi, kus oma andmete jagamise eest saab teada, kas kasutaja oleks rokkbändina pigem The Beatles või Rolling Stones. Mul on teile uudis: sama sisuka tulemuse saate oma kodus kulli ja kirja visates. Hea, kui nii kogutud andmed vaid reklaamifirmale müüakse. Cambridge Analyticat mäletate?

Tagasi üles