Viimases majas vastu Eesti-Läti piiri elab Lea Hiiemäe, märtsiküüditatute peres sündinu, kelle vanemad kolisid Jäärjasse samasse majja siis, kui tüdruk oli paariaastane.
„Piirivalvurid olid siin uuesti tagasi, päris tore oli,” ütles Hiiemäe, meenutades Schengeni-eelset aega, mil riigipiiri kaitsjad majutusid tema kodumaja ülemisel korrusel. „Aga jah, enne kui piir nüüd kinni läks, käisime siit autoga korra nädalas Lätimaal poes toidukaupa ostmas, kuigi piim, leib, sai on seal väga kallis meie mõistes.”
Kohalikuna on naine näinud Jäärja õitseaega, olnud põllumajandus- ja rahvaloendaja ajal, mil külas kolm korda rohkem hingelisi, tööd andis metskond, kauplus, postkontor, kool.
„Oleme siin omaette nagu üksikus oaasis,” nentis Lea Hiimeäe. „Hea, et vähemalt tee on mustkattega, kuigi see töö jäi natukene hiljaks, sest paljud noored olid selleks ajaks läinud mujale.”
Enne kui piir nüüd kinni läks, käisime siit autoga korra nädalas Lätimaal poes toidukaupa ostmas, kuigi piim, leib, sai on seal kallis meie mõistes.
Küla läbivale Kilingi-Nõmme – Mazsalaca maanteele tehti remont ja pandi asfalt Euroopa Liidu rahaga Eesti-Läti piiriülese progammi eduloona. Seda teed pidi taastati Saarde valla ja maavalitsuse survel ühistranspordiliiklus, nii et ajalooannaalidesse läheb 2017. aasta 7. juuni kui päev, mil taasiseseisvunud riigis sõitis esimest korda Jäärjani liinibuss.
„Hetkeolukord Jäärjas ei ole kiita,” tõdes Saarde vallavanem Eiko Tammist. „Oleme sinna korraldanud bussiliikluse kaks korda päevas, kuid nüüd, mil lapsed on koduõppel, sõidab buss tühjalt. Mobiilside ega internet sinna üldjuhul ei ulatu. Küll aga ilmestab kunagist hiilgust Jäärja mõis, mis seisab tühjalt ning ootab paremaid aegu ja omaniku häid mõtteid.”