Luminor: maksepuhkuse võimaldamine on tavapärane meede
SEB: oleme raskemal ajal valmis kliendiga kaasa mõtlema
Coop Pank: leiame viisi, kuidas keerulised perioodid üle elada
Eesti pangad lubavad koroonaviiruse mõjude pehmendamiseks olla oma klientide suhtes paindlikud ning toimivad nii äri- kui ka erakundede puhul lähtuvalt nende personaalsest vajadusest.
Seoses koroonaviiruse võimaliku mõjuga majandusele on LHV Pank otsustanud võimaldada koroonaviirusest mõjutatud ettevõtetest laenuklientidele soovi korral kuni kuue kuu pikkust maksepuhkust. Panga juhatuse liikme ja ettevõtete panganduse juhi Indrek Nuume sõnul on selle eesmärk anda viirusest mõjutatud ettevõtetele aega muutustega kohaneda.
«Viirusest mõjutatud Eesti ettevõtted peavad praegu keskenduma oma klientide ja müügituludega seotud muutuste juhtimisele. Tegemist on ennetava meetmega. LHV krediidiportfell püsib jätkuvalt tugevana, kuid ilmselt võib prognoosida, et teatud sektorite ettevõtted, nagu hotellid, transpordiettevõtted või Hiina tarnetega seotud tööstusettevõtted, on keerulisemate valikute ees. Soovime, et nende raskete otsuste tegemisel ei tunneks ettevõtjad liigset survet pangakohustuste poolt,» rääkis ta.
Kuni kuuekuulist maksepuhkust pakub pank sõlmitud laenulepingute teisi tingimusi muutmata. Viirusest mõjutatud äritulemustega maksepuhkuse sooviga ettevõtetel palub pank pöörduda oma laenuhalduri poole.
LHV kommunikatsioonijuht Priit Rum ütles, et mõned viirusest mõjutatud ettevõtted on juba nende poole pöördunud. Kodulaenu puhul on maksepuhkuse küsimine küllaltki paindlik, mistõttu teade puudutab esialgu vaid ettevõtteid.
Panga jaoks tavapärane praktika
Luminor panga esindajate sõnul on makseraskuste korral laenuklientidel maksepuhkuse võimaldamine tavapärane meede, mida pakutakse ka koroonaviirusest olenemata.
Luminori krediiditoodete juhi Heiki Raadiku sõnul pakuvad nad ka olenemata koroonaviirusest vajadusel eraklientidele kuuekuulise maksepuhkuse võimalust.
«Vaatame iga juhtumit eraldi. Juhul kui kliendi sissetulek on langenud, suure tõenäosusega langemas või tekkinud muud raskused, siis palume tal pangaga kiiresti ühendust võtta,» soovitas ta. «Mida varem klient panga poole pöördub, seda suurema tõenäosusega saame talle sobiva lahenduse pakkuda. Tegemist on panga tavapärase praktikaga ning see kehtib ka koroonaviirusest tekkivate probleemide korral.»
Luminori Eesti korporatiivpanganduse üksuse juhi Monika Kallase sõnul kehtib samasugune lähenemine ka äriklientidele.
«Likviidsusraskuste puhul on maksepuhkuse pakkumine tavapärane. Kui klient pöördub oma murega varakult meie poole, siis saame kaaluda, mis on ettevõttele parim lahendus just selles olukorras,» lisas ta.
«Variante, kuidas maksepuhkus struktureerida, on mitu. Kõik sõltub kliendi murest ning ärikliendi puhul võib maksepuhkus vajadusel olla nii kolm, kuus kui ka näiteks 12 kuud.»
Kui koroonaviiruse mõjud majandusele peaksid eskaleeruma, siis on Luminor nii Raadiku kui ka Kallase sõnul valmis kaaluma täiendavaid võimalusi olukorra leevendamiseks.
Swedbanki eraisikute panganduse juht Tarmo Ulla ütles, et pank on andnud oma klientidele mõjuvatel põhjustel maksepuhkust kogu aeg. «Iga juhtumit vaatame eraldi, see kehtib nii era- kui ka äriklientide puhul,» lisas ta.
Valmis kliendiga kaasa mõtlema
SEB jaepanganduse valdkonna juhi Ainar Leppäneni sõnul on paljudel eraklientidel lisaks laenulepingule sõlmitud ka laenukaitse kindlustuse leping. Sõltuvalt valitud kindlustuskaitsest ja muudest lepingutingimustest võib see aidata sissetuleku vähenemise korral makseid tasuda või väga tõsiste tervisekahjustuste korral osa või kogu laenu pangale tagasi maksta.
«Soovitame selles osas klientidel konsulteerida kindlustusseltsiga. Juhime tähelepanu ka sellele, et kõiki juhtumeid laenukaitse kindlustus ei kata,» lisas ta.
Leppäneni sõnul on võimalikud ka maksepuhkused ja maksegraafikute muutmised; kõik oleneb konkreetse kliendi vajadusest. «Probleemide ilmnemisel soovitame klientidel võtta pangaga kohe ühendust, et sobivaim lahendus aegsasti kokku leppida,» lausus ta.
SEB ettevõtete panganduse valdkonna juht Artjom Sokolov soovitab äriklientidel olla aktiivses suhtluses panga ja kliendihalduriga, et ettevõttele sobiv lahendus varakult kokku leppida.
«On see siis täiendav likviidsus lisafinantseeringu või olemasolevate laenukohustuste tagasimakse graafikute ülevaatamise näol. Nii nagu oleme püüdnud varem põuaperioodil toeks olla põllumeestele, oleme ka praeguse raskema perioodi valmis koos kõigi meie äriklientidega kaasa mõtlema,» rääkis ta.
Viis rasked perioodid üle elada
Coop Panga juhatuse liikme Hans Pajoma sõnul ollakse valmis, et koroonaviirus võib mõjutada laiemat hulka ettevõtteid ja eraisikuid.
«Kuna oma kliendisuhted oleme üles ehitanud koostööpõhiselt, siis iga kliendi personaalsest vajadusest lähtuvalt saame ka koos välja töötada parima võimaliku viisi, kuidas raskemad perioodid üle elada. Selleks lahenduseks võib olla nii maksepuhkus kui ka finantseerimise ümber restruktureerimine,» rääkis ta.
«Juhul kui tekivad kõrvalekalded tavapärasest majandustegevusest või kui on tekkimas makseraskused, siis palume ühendust võtta oma halduriga, et operatiivselt võimalike probleeme ennetada ja leida üheskoos sobivaimad lahendused,» lisas Pajoma.