:format(webp)/nginx/o/2020/03/01/12982243t1h6632.jpg)
Igal linnul oma laul, aga kelle oma on parim? Postimehe muusikanõukogu kuulas, vaatas ja analüüsis saaki. Lood on esinemisjärjekorras, punktid lisatud. Võitu vääriv lugu eristus mäekõrguselt.
Igal linnul oma laul, aga kelle oma on parim? Postimehe muusikanõukogu kuulas, vaatas ja analüüsis saaki. Lood on esinemisjärjekorras, punktid lisatud. Võitu vääriv lugu eristus mäekõrguselt.
2020 on eriline arv ja tõeline üllatuste tulevärk on ka selle aasta Eesti Laul. Kas see on konkurss, selgitamaks välja parim artist, kes Eurovisiooni hiiglaslikule areenile karmidele katsumustele vastu saata? Või eeskätt ideaalne hüppelaud uutele artistidele, et nimele tuntust teenida? Kaks pealtnäha vastakat sihti kipuvad muusikamaailma hoogsates pööretes teineteisele varba peale astuma. Aga sel aastal on teisiti.
Meelelahutusmaailm on väga julm paik. Seal ei maksa aastatepikkune kogemus, lihvitud oskused ega tõtt-öelda miski objektiivselt tugev argument. Muusikalava kubiseb ilusatest, seksikatest, tublidest, hästi laulvatest, musikaalselt perfektsetest artistidest. Paraku sellest ei piisa. Ka lugu peab olema selline, mis lööb ja hinge libiseb, nii kõrva, silma kui ka südame kaudu.
Tihti tõuseb esile midagi professionaalset. Vahel midagi üllatavat. Kõige haruldasemal juhul ilmub areenile artist ja lugu ning nende koosluses on erakordne säde.
Originaalsusega on muusikas huvitavad lood. Iga lugu muusikas meenutab midagi, tavaliste palade puhul on paralleele tuhandeid, erilisema helikeele puhul paar-kolm, kuid see ei oma tähtsust ega võta maha hoogu loolt, millel on orgaaniliselt läbilöögijõudu. Motiive, viiteid, sämpleid ja inspiratsiooniallikaid ristkasutatakse muusikas ohtralt ja siin ei tasu üle reageerida. Mis on plagiaat, on selgelt määratletud, ning ühegi Eesti loo kohal ohtu ei varitse.
Mis siis on tõeliselt võimas lugu? Tõeliselt võitmatu artist? See on selge ja lihtne nagu armastus: on või ei ole. Seda ei saa tublidusega välja teenida. Ja erakordne talent tõuseb plahvatusena, seda ei saavuta sammhaaval. Kõik peab kokku langema. Siis lahvatab ehe leek, mis kõnetab kuulajaid üle riigipiiride ja keelebarjääride. Sel aastal meil niisugune lugu on, kappas musta hobusena areenile ja jättis kõigil üllatusest suu lahti.
Artistide õlul lasub uskumatult ränk väljakutse, mida meie võtame mõnusa meelelahutusena, nii soovib Postimehe muusikanõukogu kõigile jaksu vastu pidada.
Inger on isemoodi nähtus, kes esitab oma lugusid nii vahetult ja loomuliku sarmiga, et vaid kuri inimene saab seal miskit kriitikat köhida.
Üks mis kindel: inimesed pole Rasmuse poolt hääletades alt läinud. See noor artist ei ole toode, ta on mässaja. Tuline, karismaatiline ja isemoodi.
Stefanit me teamegi tänu Eesti Laulule ja selles kontekstis, imelugu küll, on ta juba kogenud artistide seas. Kuna aina nooremaid ja tooremaid voorib peale. Silmad põlevad, häält sel mehel on ning süda paistab ka õige koha peal olevat.
Synne on Eestile peaaegu sama kallis nagu Anne Veski – sooja oleku ning võimsa karismaga külluslik naine, keda lihtsalt kõik armastavad. Kõik. Ja võime temaga piiri taga ka uhkustada, et on meil vast naised! Meremehed teevad pisut pulli kah.
Eesti oma kodukootud ja sellevõrra armsam Ed Sheeran ning siiras Saaremaa mees ei eitagi oma eeskuju. Sümpaatne lugu, palju kordusi, mis aitab pala kõvakettale keevitada. Üllatusesädemega kuulajat ei raputata, saab vaikselt kaasa kõikuda.
Uku on müstiline muusik – nagu jackpot, tal on välimus, hääl, sarm, taevassinised silmad. Isegi liikuda oskab see supervormis keha. Äkki peaks selle täiuslikkuse keskele veidi julgust raputama? Soov meeldida võtab kuidagi väge maha ja manitseb ettevaatlikkusele?
Ohoo, on vast aasta! Lausa mitu üllatajat laval. Shira on noor, aga mitte sugugi rabe. Suur ja ilus, moodsad kurvid, kandev tämber, täiuslik stilistika. Artisti ja häält naudid, kuid lugu ei kasva ega üllata kuulajat.
Ebareaalne, kui äge hääl on Anettil. Ja mida kõike ta sellega teha suudab. Tahaks pikka kontserti selle seltsis veeta, kolm minutit eurolaval on narrimine.
Jaagup on noor, võimas ja siiras. Üliproff produktsioon ja maitsekas tervik viitaks justkui vilunud tiimile, kuid nii see pole! Jaagup pole ettur teiste mängus, ta on ise looja! Ise kirjutas, lavastas, ehitas papsiga torudest video eriefekte... Anne, mis tugev kui tuumaplahvatus!
Ülimõnusa lavaenergiaga punt ning lugu, millest päris kindlasti saab Eestis hitt. Maitsekas, aga nii paganama loogiline, sümmeetriline, ilus kõige ootuspärasemal viisil.
Tämber paneb kohe kuulama ning Egert oskab loos elu hoida. Ronib aina kõrgemale ja lõpetab klaveri otsas kõõludes. Respekt, leidlik vend, palju mõju vähese rahaga. Maksumaksjale tema Eurovisioonile lähetamine kalliks ei läheks.
Laural on kaunis keha ja ta ei karda seda näidata. Eesti Laulu laval on varemgi trikoosid ringi silganud, lausa neli tükki! Küll tuleb tõdeda, et kirgi kipub summutama puritaanlik pidur – ühtki paljamat kaunitari pole me eurolavale lennutanud.
Hindasime lugusid süsteemis, kus 12 punkti teenis parim laul ja 1 punkti nõrgim lugu.
Maksimaalne võimalik punktide arv oli 60, minimaalne 5. (Ehk parim summa 57 on väga võimas tulemus!)
Kõik muusikanõukogu liikmed kuulasid ja vaatasid lugusid eraldi, vastastikku konsulteerimata. Hääled ja kommentaarid hiljem liideti.
Eesti Laul 2020 finalistide etteastetesse süvenesid: Harry Tuul, Rasmus Rammo, Priit Pullerits, Britt Rosen ja Kristina Herodes