Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071

Tulevik on erikoolide päralt (7)

Tallinna Balletikooli õpilased.
Tallinna Balletikooli õpilased. Foto: Remo Tõnismäe

Kui üldtunnustatud koduse kasvatuse põhimõtted ühiskonnas killustuvad, muutub õpilaskond samas koolis õppimiseks haridusvajaduste poolest liiga mitmekesiseks, kirjutab Martin Ehala.

Olev Must on märkinud oma analüüsis Eesti koolide lisandväärtuse kohta, et 80 protsenti õpilase teadmistest ja oskustest on seletatav õpilase võimete ja kodu mõjuga, ning vaid 20 protsenti kooli mõjuga. Samamoodi tuleb suhtuda ka haridusse: suurem osa sõltub kodust ja mõnevõrra ka haridussüsteemist.

Kodusest kasvatusest tuleb kaasa lapse vaimne tasakaal, sihikindlus ja keskendumisvõime, õiglustunne, koostöövalmidus, lugupidamine kaasinimeste vastu, ettevõtlikkus ja eksimisjulgus, loomingulisus, kehaline aktiivsus, kohusetunne, säästlikkus, puhtusearmastus ja paljud teised täisväärtuslikku isiksust iseloomustavad omadused.

Kui ühiskonnas juhtub midagi, mistõttu perekondades nende väärtuste kasvatamisest enam ei hoolita, siis üldhariduskool ei suuda neid puudujääke korvata, vastupidi üldhariduskool püsib eeldusel, et põhiosa kasvatusest tuleb kodust ja et kasvatuspõhimõtted kodudes on suhteliselt sarnased.

Tagasi üles