Päevatoimetaja:
Lomely Mäe
Saada vihje

Tulevik on erikoolide päralt (7)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna Balletikooli õpilased.
Tallinna Balletikooli õpilased. Foto: Remo Tõnismäe

Kui üldtunnustatud koduse kasvatuse põhimõtted ühiskonnas killustuvad, muutub õpilaskond samas koolis õppimiseks haridusvajaduste poolest liiga mitmekesiseks, kirjutab Martin Ehala.

Olev Must on märkinud oma analüüsis Eesti koolide lisandväärtuse kohta, et 80 protsenti õpilase teadmistest ja oskustest on seletatav õpilase võimete ja kodu mõjuga, ning vaid 20 protsenti kooli mõjuga. Samamoodi tuleb suhtuda ka haridusse: suurem osa sõltub kodust ja mõnevõrra ka haridussüsteemist.

Kodusest kasvatusest tuleb kaasa lapse vaimne tasakaal, sihikindlus ja keskendumisvõime, õiglustunne, koostöövalmidus, lugupidamine kaasinimeste vastu, ettevõtlikkus ja eksimisjulgus, loomingulisus, kehaline aktiivsus, kohusetunne, säästlikkus, puhtusearmastus ja paljud teised täisväärtuslikku isiksust iseloomustavad omadused.

Kui ühiskonnas juhtub midagi, mistõttu perekondades nende väärtuste kasvatamisest enam ei hoolita, siis üldhariduskool ei suuda neid puudujääke korvata, vastupidi üldhariduskool püsib eeldusel, et põhiosa kasvatusest tuleb kodust ja et kasvatuspõhimõtted kodudes on suhteliselt sarnased.

Tagasi üles