Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071

Tiiu Kuurme: õhukeseks lihvitud haridusväärtused (2)

Copy
Kasvatusteadlane Tiiu Kuurme. FOTO: Tallinna Ülikool
Kasvatusteadlane Tiiu Kuurme. FOTO: Tallinna Ülikool Foto: Tallinna ülikool

PISA eesmärkidele orienteeritud kool vaatab mööda hariduse sügavamatest eesmärkidest, kirjutab kasvatusteadlane Tiiu Kuurme.

Kui soomlased selle aastatuhande algul esimest korda teada said, et nad on PISA uuringuis maailma parimad, olin mina Oulu ülikoolis doktorantuuris. Esimese reageeringuna uudisele jäi meelde ühe õppejõu üllatus: «Meie, ja parimad! No millised siis veel need teised on.» Maailma parimateks olemisest PISA uuringuis lõikasid Soome pedagoogilised ringkonnad toona suurt kasu. Nimelt oli nende haridussüsteem siis poliitikute ja majandustegelaste kriitika all, vististi liigse pehmuse, humanitaarse orientatsiooni ja lapsekesksuse pärast. Planeeritud karmid reformid jäid toona ära.

Rahvusvahelise mastaabiga Soome hariduse tutvustajaks ning kõneisikuks tõusnud Pasi Sahlberg oli hoopis leppimatult kriitiline PISA suhtes. Tema hinnangul on konkurentsile, mõõtmistele ja standardiseeritud testidele orienteeritud rahvusvaheline haridusuuendus (GERM – Global Education Reform Movement – tõlkes kui viirus või mikroob) ohtlikust viirusest nakatatud, mida poliitikud kriitikavabalt epideemiana levitavad, ja mis teeb koolid haigeks. Soome oli tema sõnul olnud sellele resistentne, toetudes usaldusele, õpetaja autonoomiale, võrdsusele, õiglusele ja inimlikkusele. Sahlbergi põhisõnum oli, et head tulemused pälvisid Soome lapsed mitte tänu globaalsetele haridusreformidele, vaid nende eiramisele.

Tagasi üles