Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072

Jõulutorm lammutas Tätte ja Matvere katamaraani

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Madis Filippov
Copy
Jaan Tätte ja Marko Matvere katamaraanil Nordea.
Jaan Tätte ja Marko Matvere katamaraanil Nordea. Foto: Raigo Pajula

Ümbermaailmareisijate Jaan Tätte ja Marko Matvere jõulud möödusid tormiselt, kui nad jäid kolmeks päevaks tugevate tuulte ja lainete meelevalda, mis lõhkusid nende katamaraani korralikult, kirjutavad ümbermaailmareisijad oma logiraamatus.

Mehed tõdevad logiraamatus, et juba 23. detsembril, kui ees ootas 900 meremiili India ookeanil, näitas ilmakaart torme. Jõululaupäeval olevatki olnud tuul juba ebameeldivalt vali ja lainetus ebameeldivalt tugev. Tuuletugevus oli iiliti kuni 24 m/s, keskmiselt 16-18. Lainekõrgus 4-6 m.

«Iseäranis vastikuks teeb olukorra tuule suund – vastu. Ka lainetus ning hoovus toetavad tuule algatust,» seisab logiraamatus. «Iga mõnekümne minuti järel sajab hullus koguses vihma. Kõik jahi pinnad kattuvad soolavee limaga (põrandad, käsipuud, istmed, seinad, mõõteriistad). Kui juhtub veel suppi põrandale langema, on kooslus täiuslik – krudisev lima, rasva ja toidujäätmetega.»

Vaatamata tormile, ei olevat õhk jahis liikunud, vaid oli talumatult lämbe: «Madratsid, padjad ja linad hakkavad kleepuma. Kois lebamist võiks kirjeldada kui soolvees ning iseenda ihumahlas smoorimist tasasel tulel. Luuke paotada ei tohi, kohe tuleb ooken tuppa.»

Torm kestis mitu päeva. Kolmanda tormipäeva hommikuks oli kajuti uks koos lengiga maas, riiul pilbasteks põrandal. Segiläbi lebasid seal ka vettinud riided, õllepurgid, jalanõud, õunad, viskipudel, purunenud printer ja kellegi kaabu. Roolimehe iste murdus juurika pealt keevitusest lahti.

Kolmandal päeval ei käivitunud enam ükski kolmest mootorist.

«Parempoolsest masinaruumist tuleb kirbet kärsahaisu. Korraks suudame ta veel tööle vägistada, aga mahapõletamishirmus jätame asja nõuks,» seisab logiraamatus. «Vasakpoolsel jõuallikal on ilmselt filtri umbe löönud. Kütus, mida me aasta jooksul arengumaades tankinud oleme, tuleb alati priske settepudiga. Õnnekombel lööb järgmine suur laine, mis vastu laevapõhja karmi matsu lajatab, prundi eest ning Yanmar siiski stardib puterdades. Jääb veel korraks seisma, aga lõpuks tiksub stabiilselt.»

Öösel purunes grootpuri ning diiselgeneraator jäi tummaks. Generaatori said mehed tööle 28. detsembril. 29. detsember pakkus aga juba päikest ja taganttuult ning järgmisel päeval tuult praktiliselt polnud, lainetus oli raugenud ning kuum päike säras pilvitus taevas.

Ümbermaailmareisijate pikemat kirjeldust juhtunust saad lugeda ilmareis.ee leheküljelt.

Tagasi üles