Ajalooline juhus, mis Euroopa projekti ohustab, on Krastevi arvates 2015. aasta pagulaskriis, õigemini eurooplaste reaktsioon sellele. Migratsioon (Krastev kasutab seda terminit nii põgenike rände kui ka korrapärase rände kohta) on tõstnud esile terve hulga Euroopa paradokse: Euroopa on ehitatud ühtaegu universaalse kodakondsuse ja piiratud rahvusriikluse ideele, mis on omavahel üsna selgelt konfliktis.
Euroopa juhid võivad avaldada solidaarsust põgenikele, kes tahavad Euroopasse pääseda, hoolimata samas Ida-Euroopa riikidest, mis avatud piiride ajastul rahvast tühjaks jooksevad. Euroopal on ühised reeglid, mille täitmata jätmise pärast viibutatakse näppu Ungarile ja Kreekale, aga mille Saksamaa või Prantsusmaa poliitilisele hädaolukorrale viidates kõrvale viskavad.
Kõik need paradoksid on vähendanud Euroopa kodanike usaldust oma valitsuste suhtes – headel aegadel on võimalik lubada solidaarsust nii liberaalidele kui ka rahvuslastele, halbadel aegadel aga selgub, milliseid sõnu Brüsselis tõsiselt mõeldi ja milliseid võeti kui lihtsalt rahvamasside rahustamist. Avastada, et rahustavate sõnadega puhuti sulle lihtsalt hambasse, pole kunagi tore.
Seda olukorda on võimendanud Krastevi meelest Brüsseli pühendumus meritokraatiale: kvalifitseeritud ja kompetentsete ametnike armeele, kelle puhul arvestatakse vaid eksamitulemusi ja kompetentsi ning mitte päritolu, kogukondlikku solidaarsust või muid inimlikke kriteeriume. Sellega on loodud halduspoliitikute klass, kes ei kuulu kuhugi ja kes peab ennast pööblist kõrgemaks ja targemaks – umbes nagu Qingi impeeriumi aegne Hiina õpetlaste klass.
Just seesuguste mandariinide vastu kujutlevad Euroopa populistlikud parteid ennast võitlevat. Krastev järeldab: „Populistid lubavad inimestele, et ei otsusta nende üle ainult teenete põhjal. Nad lubavad solidaarsust, isegi kui mitte õiglust. Kui meritokraatlik eliit kujutleb ühiskonda koolina, mis on täis viielisi õpilasi, kes võistlevad stipendiumidele väljalangejate vastu, kes võitlevad tänavatel, siis populistid pooldavad ühiskonnanägemust, mis sarnaneb perekonnaga, mille liikmed toetavad üksteist mitte lihtsalt seepärast, et igaüks seda väärib, vaid kuna igaühes on midagi ühist“ (lk 95).