Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Aja auk. Punk pede pagan

Copy
Derek Jarman
Derek Jarman Foto: Rights Managed/Ronald Grant Archive/Mary Evan

Vahel on nii, et asjaolud saavad kokku ja nõuavad millegi ärategemist. Olen juba mõnda aega mitmesugustel põhjustel tahtnud kirjutada briti filmimehest, maalikunstnikust, kirjamehest, aednikust, geiaktivistist jne Derek Jarmanist.

Kuna Inglismaal on just välja kuulutatud rahakogumiskampaania, et päästa Jarmani Prospect Cottage’i nimeline maakodu ja eelkõige selle juurde kuuluv aed hävingust, siis oleks nagu metafüüsilise põhjuse kõrval ka midagi konkreetsemat. Ühtlasi selgus ürikuid uurides, et Jarmanil on jaanuari lõpus sünniaastapäev (ta sündis 31. jaanuaril 1942). Prospect Cottage asub Kagu-Inglismaal Kenti krahvkonnas Dungenessi tuumaelektrijaama vahetus läheduses. Jarman ostis selle viktoriaanliku kalurimajakese 1988, olles saanud oma isalt väikese päranduse. Maja juurde rajas ta ka aia, mida aiaasjatundjad on pidanud väärtuslikuks ja mida võib näha tema 1991. aasta filmis „The Garden“, ehkki Jarmani filmidele üldiselt omane rahutu ja tekstuuririkas pildikeel aiast just väga selget pilti anda ei luba. Küll näeme lisaks aiale veel tuumaelektrijaama taristut, lapsega Madonnat kehastavat Tilda Swintonit, kelle filminäitlejakarjäär saigi alguse Jarmani filmidest, ja üht-teist veel.

Jarmani enda karjäär algas 60ndate lõpu Londonis teatrikunstnikuna ning boheemlasena, omamoodi Londoni Warholina. Tema kohta on öeldud „laos elamise pioneer“. Olid ajad, mil London polnud veel keskklassiga asustatud ning Jarman ja tema sõbrad korraldasid rännakuid mööda Londonit ja mujalegi Inglismaal, otsides ka okultistlikke seltskondi, mille tegevuse ajalugu on seal kandis mitmekesine. 1976 andis Jarmani stuudios ühe oma esimestest kontsertidest Sex Pistols.

Tagasi üles