Kas 20. sajandi inimene on olemas?
Nagu kõik sarjaraamatute pealkirjad, nii on ka „20. sajandi inimene“ natuke eksitav, ja seda rõhutavad ka raamatu koostajad oma sissejuhatuses. Sest selmet maalida ühe ajastu inimese kujuteldav koondportree, on sarja mõte pigem välja joonistada sellele konkreetsele ajastule iseloomulikud sotsiaalsed tüübid, mis nimelt sel ajal esile tõusid või senisest laiema kõlapinna leidsid.
„20. sajandi inimene“ sisaldab 14 ajaloolist portreed järgmistest sotsiaalsetest figuuridest: tööline, koduperenaine, staar, sportlane, turist, ajakirjanik, teadlane, intellektuaal, noor, pensionär, funktsionäär, tarbija, terapeutiline inimene ja sõdur.
Huvitav on seda nimekirja võrrelda eelmise, „19. sajandi inimese“ sisukorraga: tööline, ettevõtja ja juht, insener, arst, usklik, teenijatüdruk, õpetajanna, kodanik, migrant, suurlinna elanik, kunstnik, aadlik ja talunik. Nende kahe loetelu võrdlus annab meile kätte päris hea niidiotsa, kuidas raamatukoostajad viimase paari sajandi peamisi sotsiaalseid arenguid mõistavad.
Nagu näeme, ainsana on 19. sajandi üle elanud tööline, ehkki selleski võib kahelda, sest Richard Bessel, kes on viimasesse köitesse vastava peatüki kirjutanud, rõhutab, et tegelikult tuleks 20. sajandit nimetada pigem teenistujate, mitte tööliste sajandiks (lk 20). Või kui eelmises köites on peatükk teenijatüdrukust ja viimases köites koduperenaisest, siis siingi tuleb kohe täpsustada, nagu seda teeb ka selle peatüki autor Merith Niehuss, et üks 20. sajandi suuri saavutusi on naiste emantsipeerumine ja koduperenaise rollist vabanemine.
(Sellega seoses tuleb kahetseda, et praktilistel põhjustel ei jõudnud raamatusse sinna esialgu planeeritud peatükk sufražettidest (lk 18), sest praegu on kogu naisliikumise teema tähelepanuta jäänud, jättes 20. sajandi naistest ühekülgse pildi.) Kõnekad on samuti 19. sajandi „migrandi“ moondumine 20. sajandi „turistiks“ või „kodaniku“ asendumine „tarbijaga“ (kui sellist meelevaldset seost endale lubada).