Idee oli hakata tooma publikuni muusikateatri kireva spektri neid osi, mis meie kultuuriruumis hetkel täiesti puuduvad. Barokkooperist ja madrigalikomöödiast kuni kaasaegsete kammerooperiteni. Sooviks oli pakkuda visuaalteatrit, multimeedialavastusi jne. Repertuaariportfellis oli üle kümne teose, eelkokkulepped olid tehtud 12 lavastajaga.
Meie plaan oli tellida igal aastal heliloojatelt uusi partituure, et nad saaksid katsetada ja areneda. Ning seeläbi saaksid areneda ka libretistid ja lavastajad. Ideaalis toidaks selline taimelava pikemas perspektiivis täispikkade ooperite näol ka meie suuri muusikateatreid.
Ma saan nüüd tagantjärele aru, et see plaan oli ehk natuke liiga idealistlik. Aga samas leian, et selleks, et midagi realiseeruks, tulebki olla idealistlik. Kui me vaatame võrdluseks praegust sõnateatri maastikku Eestis, siis see on väga kirev ja mitmekülgne ning tegijatele põnevaid võimalusi pakkuv. Mul on väga kahju, et me ei näe sama asja muusikateatri puhul. Meie muusikateater vajaks väikest dopingusüsti. Ning Sakala 3 konkurss oli selleks ideaalne võimalus.
Tõnu Kaljuste: Mina osalesin Sakala 3 konkursil koos Peeter Jalakaga. Meie peamine idee oli tuua Eestisse maailmas viimasel paaril kümnendil juba läbiproovitud partituure, mis mind ennast huvitavad. Näiteks James MacMillani, Thomas Adèsi jt töid. Lootuses, et meie kuulajad saaks nendega kontakti, et meie kohalik ooperielu ei istuks kogu aeg üksnes klassikute otsas.
Maailma ooperimuusika on liikunud viimastel kümnenditel väga erinevates ja põnevates suundades. Nüüdisklassika tutvustamine võiks ideaalis olla kasulik mitte üksnes meie publikule, vaid ka kohalikele heliloojatele. Loodetavasti aitaks see ära hoida meie ooperielu ja muusikamaitse provintsistumise.