Ma ei taha öelda, et puudega inimene oleks puude kaudu defineeritav, aga see on vaieldamatult üsna suur osa tema elust.
Ma toon isikliku näite: kui ma teen kunsti, väljendab kõik selles midagi minu identiteedi kohta – see võib väljendada midagi minu kui naise, aga ka näiteks minu kui korealase või hoopis minu kui ema või ameeriklase või õe või kurdi inimese või abikaasa kohta. Kõik need identiteedid kerkivad mu loomingus üles.
Kui keegi küsib mõne konkreetse töö kohta, kas see räägib näiteks mu kogemustest emana, siis vastus on, et mitte tingimata, aga mõnikord küll.
Paar aastat tagasi komistasin ma sellise väljendi peale nagu «inspiratsiooniporno», mida kohtab nüüd üha sagedamini. Ma siiralt loodan, et see näitus ei ole koht, kuhu inimesed tulevad ennast õnnitlema, vaadates neid, kes on «ületanud enneolematuid raskusi», ja otsides «superkangelasi».
Ei. Me tahame, et inimesed tuleksid siia ja mõtleksid muu hulgas sellele, mida kunst suudab.
Mind hakkas huvitama sõna «katkestus» näituse pealkirjas. Võiks ju eeldada, et keel ja kommunikatsioon toovad inimesi üksteisele lähemale, aga katkestus justkui nulliks selle…
Van Tomme: Ma arvan, et igapäevane keel pole üldse selge ja läbipaistev – see võib olla väga segane ja keeruline. Näiteks ÜRO inimõiguste konventsioon püüab väljendada midagi väga olulist kodanikele, poliitikutele ja juristidele selges ning arusaadavas keeles – ja loomulikult ongi seda vaja teha –, aga ometi jäetakse nõnda mingi teatav olemuslik mitmetähenduslikkus piisava tähelepanuta.