Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa
Saada vihje

Kiiri Toomberg: õpetajatöö kui karjääripööre

Tartu Ülikooli programmi Kogenud Kooli juht Kiiri Toomberg.
Tartu Ülikooli programmi Kogenud Kooli juht Kiiri Toomberg. Foto: Erakogu

Tartu Ülikool alustas programmi Kogenud Kooli, mis võimaldab erialase kõrgharidusega inimesel panna oma juhivõimed proovile tänapäeva õpilaskeskses koolis, kirjutab programmi juht Kiiri Toomberg.

Õpetajate põud on Eestis laialt teada, eriti loodus- ja täppisteaduste valdkonnas. OSKA tööjõu analüüsi andmetel ootab loodusteaduslike ainete, ennekõike füüsikaõpetajate asendamisel ees kriitiline periood, sest iga neljas füüsika- ning iga viies keemia-, geograafia-, bioloogia- ja matemaatikaõpetaja on üle 60-aastane. Täpsemalt on vajadus õpetajate järele järgmine: 16 füüsika-, 13 keemia-, 15 geograafia-, 15 bioloogia- ja 60 matemaatikaõpetajat aastas.

Nii suure õpetajate põua leevendamiseks on vaja mitut algatust, sest nagu ettevõtluseski paneb konkurents aluse arengule. Üks võimalus kasvatada õpetajate arvu on pakkuda õpetajakoolitust-ümberõpet õpetajatööst huvitatud erialase kõrgharidusega inimestele. Nii tuli Tartu Ülikool 2019. aastal välja uue programmiga Kogenud Kooli. Inimestele, kes plaanivad karjääripööret, on tähtis, et pakutavad õpivõimalused oleks paindlikud ja atraktiivsed. Programm Kogenud Kooli on just selline.

Programmi esimeses lennus alustas sügisel 11 inimest õpinguid Tartu Ülikooli õpetajahariduse magistriõppekaval ning samal ajal ka tööd koolis matemaatikaõpetajana. Igal aastal on programmil kindel sihtgrupp: kui eelmisel sügisel olid need matemaatikud, siis alanud aastal on oodatud peale matemaatikute ka füüsikud.

11 uut matemaatikaõpetajat ei kõla kuigi suure panusena Eesti haridussüsteemi jätkusuutlikkusse, kuid midagi ei juhtu üleöö. Värbamise teeb keerukaks asjaolu, et õpetaja elukutse ei ole kuigi kõrgelt hinnatud. EMORi 2016. aasta uuringust selgus, et just õpetajad ise ei pea seda elukutset eriti mainekaks. Samas näitavad uuringu TALIS 2018 tulemused, et õpetajad näevad oma ametit ühiskonnas üha väärtustatumana.

Tagasi üles