Veidi rohkem kui kuu aega tagasi Ott Tänaku kaardilugejana Eesti rallisõitjatele ajaloo esimese MM-tiitli toonud Martin Järveoja räägib pikas eksklusiivintervjuus, kuidas ta mahub ühte autosse temast nii erineva Otiga, kui sageli läheb tal kiiresti sõites süda pahaks, kui palju jääb tal suurtel kiirustel aega hirmu tunda, mis moodi lepib abikaasa tema pikkade eemalolekutega kodunt ning mida arvavad tema sõitudest poeg ja tütar.
Katkend suurest intervjuust.
Seletage, palun, tavalisele inimesele, mis see kiiruslegend üldse on!
Kui lähed võõrasse linna, sõidad seal gps-i järgi. Meil käib põhimõtteliselt samamoodi: läheme võõra tee peale, aga vahemaad on mõõdetavad kõigest sekunditega. Kui linnas ütleb gps teile, et keerake kahe kilomeetri pärast paremale, siis rallis käib kõik murdosasekunditega. Kui gps-is on kogu info sees, siis meie peame kõik ise endale kirja panema ja seda siis usaldama ka. Oluline on näidata ära suund, vasak- või parempööre, ja siis on numbrid, mis kirjeldavad, millise kiirusega saad mingit kurvi läbida, lisaks tohutult palju detaile, näiteks nukk, mille taha sa ei näe. Sõnu on tohutult palju ja erinevaid. Piltlikut öeldes: üks sõna tähendab valget, teine, et on natuke hallim, ja kolmas sõna tähendab veidi tumedamat halli. Teistele kõlab see nagu mingi morse.
Kuidas legendi ikkagi koostate, kui te ei saa ralli rada enne täiskiirusel läbi sõita, et veenduda, kas kurv on 3 või 4?
Legendi kirjutamine ongi hästi kompleksne. Kui lähed oma esimesele MM-rallile, on väga keeruline kohe väga head legendi koostada. Kõik tuleb kogemustega.
Meil on kiirusepiirangud ees ja gps-id jälgivad nendest kinni pidamist: sõidadki 80ga, kuigi võistlusolukorras on seda teed võimalik läbida 160ga. See [kurvi õigesti hindamine] ongi oletamine. Aga oletamine muutub ajas: see ei ole enam oletus, vaid pigem kogemus. Sa tead oma auto võimeid ja enda võimeid, et suudad kurvi läbida 160ga.