Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Aja auk. „Metal Box“ 40

Copy
John Lydon
John Lydon Foto: Richard Shotwell/AP

Eelmise nädala lõpus sai 40 Public Image Ltd.-i „Metal Box“​, plaatidest üks tähtsamaid. Sellest räägitakse sageli ka kui kõige mõjukamast post-punk-plaadist Joy Divisioni „Closeri“ kõrval, kuid lisatakse juurde, et see sünnitas märksa vähem jäljendajaid. Oli ilmselt tunnetuslikus plaanis mõnevõrra keerulisem muusika, sedalaadi ängi vorm, millega võib olla keerulisem suhestuda kui näiteks Joy Divisioni omaga.

Public Image Ltd-i kutsus kokku Sex Pistolsiga lõpetanud John Lydon (pärast seda kui oli käinud Jamaical, kus plaadifirma Virgin boss Ri­chard Branson üritas teha diili, millega Lydonist saaks Devo laulja) ja eesmärgiga teha eksperimentaalsemat ja antirokimat muusikat. Teame ju ka, kuidas ta oli olnud suur Cani, Captain Beefhearti ja dub’i fänn ning nende kõigi mõjudest võis PiLi puhul kuidagiviisi hakata ka kõnelema. Nime võttis bänd 1968. Bookeri preemia nominentide hulgas olnud Muriel Sparki raamatult „Public Image“, mis rääkis näitlejannast ja laiemas plaanis staarikuvandist kultiveerimisest ja selle ahistavusest.

Ka John Lydon tundis, et temaga oli Sex Pistolsis Johnny Rottenina kuidagi manipuleeritud. Millelegi sellisele osutab, küll Pilile omasel abstraktselt poeetilisel moel, ka ­­„Metal Boxi“​ avalugu „Albatross“. Selles laulab või skandeerib Lydon talle omasel põlgaval toonil muu hulgas lauseid nagu „getting rid of the albatross / still the spirit of 68“, viidates siis ilmselt Sex Pistolsi mänedzerile Malcolm Mc.Larenile, kelle inspireerijaks Sex Pistolsi puhul oli situatsionistide liikumine, mille romantilistel toimimisprintsiipidel oli oluline osa ka 1968. aasta Pariisi tudengimässus.

Tagasi üles