Päevatoimetaja:
Marek Kuul

PÖFF: suurejooneline finaal. Ära maga maga viimast võimalust!

Copy
«Liikuda liikumatult»
«Liikuda liikumatult» Foto: PÖFF

Vanad hundid teavad hästi, et PÖFF algab alati pauguga, kuid lõpeb veel võimsama elamuste tulevärgiga. Just täna, viimasel festivalipäeval, näeb kõige erilisemaid filme ning homme, pühapäeval, toimuvad parimatest parimate – peavõidu saanud filmi ja publiku lemmikfilmi – kordusseansid. Festivali peaauhinna pälvis India päritolu Jaapani režissööri Anshul Chauhani film «Vastupidi» ja publikupreemia Iraani film, Narges Abyari «Täiskuu aegu». Terita pilk!

​Kuidas tulevikuinimesed mõtlevad?

Elisa Mishto film «Liikuda liikumatult» on põnev sissevaade ühe sugupõlve väärtushinnangutesse. Üks vaade on isekas: elu on kingitus ja mina ise olen tõeline kink maailmale. Mitte midagi ei ole vaja teha! Mõttetu on õppida, töötada või ka mingeid suhteid luua. Teine vaade on ootustele alluv, püüd käituda õigesti, leida kaaslane ja töö, toota järeltulijaid. Mis saab kahe vaate kokkupõrkes? Film on ideaalne meedium võimendamaks ja luubi alla võtmaks juba meie ümber eksisteerivat reaalsust. Ekstra tähelepanu väärib filmi muusika elektroonikasensatsioonilt Apparat.

Läbi musta klaasi. Maxim Sukhanov ja Vasilisa Denisova peaosades mängivad mõlemad vapustavalt veenvalt!
Läbi musta klaasi. Maxim Sukhanov ja Vasilisa Denisova peaosades mängivad mõlemad vapustavalt veenvalt! Foto: PÖFF

Oligarh ostab endale orvu

Venemaa kinogeeniuse Konstantin Lopushansky «Läbi musta klaasi» on hirmus hea film mistahes nurga alt vaadatuna. Vaid need, kes kerge meelelahutuse jahile tulnud, seda ei leia. Kuid kõik muu - loo erakordne idee, varjatud tähenduste kogum, kulgemine, kaameratöö, näitlejate rollilahendused - no hing jääb lihtsalt kinni! Vabalt vene keelt kõneleva inimesena on mul ehk eeliseid Vene kinomaailmaga paremini tuttav olla, kuid antud film on meistriteos ka sealsete kirgaste talentide liiigas. Ja subtiitritega - igaüks saab aru.

Ülbikust oligarhi elus on kõik olemas, pole vaid armastust. Idee organiseerida isiklikku omandusse juhuslikult kohatud habras noor kaunitar, kes üles kasvanud kloostri juures orbudekodus ning olnud kogu varasema elu pime - kindel võit! Eluaegne tänuvõlg sunniks ju kuuletuma kõiges? Selles loos on tihedates kihtides tänase ühiskonna kontraste, probleeme ja traagikat, hingelist roiskumist ja samas lootust - lugu jääb nädalateks kummitama. Tõeline au, et sedavõrd võimsa filmi rahvusvaheline esilinastus toimus just Tallinnas, PÖFFi raames. Filmi saab vaadata ka veel sel laupäeval ja pühapäeval. Sa nutad, kui selle haruldase võimaluse maha magad! Ja mis seal salata, kui oled üks neist õnnelikes, kes saali mahub, nutad samuti...

«Kastanimetsade lood»
«Kastanimetsade lood» Foto: PÖff

Vapustav debüüt ajaloolises gammas

Kadunud aegade lummus, sõja ajal ellu jäämise väljakutsed ja isikliku elu võimaluste kasutamata jätmine. «Kastanimetsade lood» põimib kokku eri varjundiga traagikat. Gregor Božiči tundlik ja vapustav debüütfilmi on valminud Sloveenia-Itaalia ühistöös. Eriline on see film nii sisult kui ka vormilt. Näeme, kuidas ellujäämisloos kahaneb inimlikkus ja hoolimine jääb alla ihnsusele, kuid teiselt poolt on seal ka helgeid mälestusi ja fantaasiaid. Gammas ja kompas aimdub Pieter Bruegelile omast argisust ja kogu lugu on salvestatud 35 mm lindile. Hämmastav, et nii eriline film mitme kriitiku radarist välja jäi! Tänaseks on suurepärane film pärjatud parima debüütfilmi preemiaga.

«Pajupuu»
«Pajupuu» Foto: PÖff

Kolm naist, kes unistavad emaks saamisest

«Pajupuu» on väga hingeminev, inimlik ning meisterlikult edasi antud lugu, mille tõestuseks režissöör Milcho Manchevski Kuldlõvi võit ja Oscari nominatsioon. Selle filmi pealkiri on ehk kõige tihedam suitsukate, vähetuntud sümbol, mille tagant pole sugugi kerge neid äärmiselt elulähedasi ja hingepugevaid lugusid otsida. Filmi kolme naist kannustab soov last saada ja üks neist lugudest kannab vaataja keskaega. Armastuse ja usalduse telg pole ajas muutunud, kui erinevad on aga moraalsed dilemmad! Miks on elu põhiolemus, elu edasikandmine niivõrd keeruline?

«Andrei Tarkovski. Film kui palve»
«Andrei Tarkovski. Film kui palve» Foto: PÖff

Poja poeetiline film kinolegendist isast

Andrei A. Tarkovski on samanimelise legendaarse filmilooja poeg, kes filmi kaudu taaselustab isa elutee ja mõttemaailma. «Andrei Tarkovski. Film kui palve» on dokumentaalne eluloofilm talendist, keda kõik justkui teavad, kuid tegelikult pole see nii. Poeetiline lugu poeb inimlikult hinge ja aitab mõista keeruka karakteri tahke ja tegusid, mis seni saladuseks jäänud.

«Disko»
«Disko» Foto: PÖff

Mis peitub õnnemaski varjus?

Lõppeval aastal oli minu võimsaim filmielamus Ari Asteri «Jaanipäev». Samaväärselt hirmus hea see film vast pole, kuid mõnele oligi see liig. Antud film on sõbralikum ja kergem vastu võtta. Mis toimub Norra uusevangelistlikus peres, kus õnn on eeskätt selleks, et teistele näidata, kulisside taga peitub aga hoopis midagi muud? Film polegi ehk nii julm ja brutaalne, aga raputab vaatajat armutult. Nauditav vaatamine meie aja lastele, keda köidavad varjatud tähendused ja seosed klantspiltide taga. «Disko» ja tegevusliin on vaid psühholoogiliste rännakute kirev raamistik.

Tagasi üles