Möödunud aasta veebruaris tegi Tallinna lennuväljal hädamaandumise õppelennul olnud Smartlynxile kuuluv lennuk Airbus A320. Keskmise suurusega reisilennuk purunes kokkupõrkel maaga sedavõrd, et raudlind muutus täiesti kasutamiskõlbmatuks.
Nüüd, poolteist aastat hiljem, on Eesti Ohutusjuurdluse Keskuse eksperdid selgitanud välja õnnetuse põhjused. See oli õppelend mitte ainult algajatele pilootidele, vaid ka ühele maailma suurimale lennukitootjale Airbus, sest õnnetuse põhjuste selgudes tuli neil hakata lennukeid täiustama. Olgu ka öeldud, et enne kui üks lennukitüüp lennukõlblikuks tunnistatakse, peab tootja (praegusel juhul Airbus) mõtlema kõigele, mis võib sellega valesti minna, ja need riskid maandama. Selle õnnetuse põhjustanud mitmete rikete koosmõju oli see, mida ei osatud ette näha.
28. veebruar 2018 kell 17.05
Smartlynxi piloodikool on emaettevõttelt õppelendude tegemiseks laenutanud 150-kohalise Airbus A320. Pardal on seitse inimest: neli õpilast, instruktor, ohutuspiloot ja lennuameti inspektor. Nagu õppelendudel ikka, juhivad lennukit õpilased, kes tegid konveiermaandumist (touch-and-go). See tähendab, et lennukiga tullakse maanduma, puudutatakse hetkeks maapinda ja tõustakse taas õhku. Õues on külm, pilves ja tuulevaikne – üldiselt tavapärane lennuilm.
Kell 17.05 läheneb lennuk maandumisrajale suunaga Lagedi poole, et seda hetkeks telikutega puudutada ja seejärel uuesti suund taeva poole võtta. Ent seekord lennuk pärast maapuudutust kõrgust koguma ei hakka, vaid tuhiseb reageerimatult otse edasi lennuraja lõpu poole. «Rotate, rotate,» (tõlge: «Tõuse õhku!») ütleb instruktor piloodi rollis olnud õpilasele. «I am rotating,» (tõlge: «Ma teengi seda») vastab õpilane, tõmmates juhtimiskangi enda poole, et lennuk nina üles suunaks. Aga lennuk ei reageeri. See lendab madalal lennuraja kohal edasi ja kogub kiirust, sest õhkutõusuks valmis pandud mootorid töötavad suurel võimsusel.