- Julm sajand
- Vaesuse magus lõhn
- Hääled peas
- Mõttekabinet
«DISCO ELYSIUM». Eesti parimas arvutimängus balansseerib muserdatud detektiiv vastandlike moraalsete väärtuste habemenoateral.
Ärkan. Kuradi külm on. Pole ka ime, sest laman põrandal, seljas vaid plekilised puuvillased aluspüksid. Keegi on mulle nädal aega kantud soki suhu toppinud. Ei, see on mu oma keel. Miski lehkab öökimapanevalt, ehkki äralagastatud hostelitoa katkisest aknast peksab tuul sisse külma vihma. Termotuumapohmell... Mitu päeva ma seekord jõin? Mis mu nimi on? Põrgusse üksikasjad! Miks ma üldse olen?!
Niisugust veetlevat tegelast hakkab juhtima mängija, kui ta asub stuudio ZA/UM meistriteose «Disco Elysium» kallale. Tegemist on rollimänguga, kus tuleb kehastuda detektiiviks, kes saadeti uurima võrdlemisi võigast mõrva, kuid kes selle asemel tsüklisse kukkus. Võte, kus mängija (seega ka tema tegelane) ei mäleta oma elust enne mängu algust mitte midagi, on rollimängudes tavaline. Sel juhul saab tema iseloomu, nõrkused-tugevused kujundada just nii, nagu mängija ise soovib ja nagu talle mängumaailmas kohane tundub. Luua mõni tegelane, kelle väärtused ja toimimiskava sarnanevad tema enda tõekspidamistega, või vastupidi, kehastuda hoopis kellekski teiseks. Siit ka termin «rollimäng».
Alkohoolikust detektiiv on hard boiled noir’i žanris mõistagi klišee, aga antud juhul sobib see vaimselt ja füüsiliselt kaltsuks närutatud inimvare siia maailma suurepäraselt. Käes on 51. aasta märtsikuu Revacholi linnas. Eestlasele tundub tehe lihtne: Revachol = Reval + alkohol. Aga Ravacholi nime alla tunti ka prantsuse anarhisti François Koenigsteini, kes pommipanemise eest 1892. aastal giljotineeriti.