Eesti Meediaettevõtete Liit tegi valitsusele, riigikogu rahanduskomisjonile ja Eesti Postile ettepaneku luua ühisfirma, mille tulemusena tekiks suuremates linnades senise kahe kandeteenust osutava ettevõtte asemel üks.
Meediaettevõtted: Express Post ja Eesti Post võiksid luua ühisfirma (1)
«Praegu peab Eesti Post seadusest tulenevalt osutama kandeteenust ka linnades, kus käib majapidamistes seetõttu kaks postiljoni. Sellise ulatusega ühise lahenduse väljatöötamiseks Eestis on vajalik ka poliitiline tahe,» teatas Eesti Meediaettevõtete Liit.
Lisaks tegi liit ettepaneku analüüsida senist kojukande tööprotsessi ahela kõigis osades, mis eeldab andmete laualepanemist ja jagamist.
«Kõigi osapoolte kaasalöömisel oleks võimalik jõuda erinevate töölõikude automatiseerimisettepanekuteni ning selguks vajalik investeering, kus oleks võimalik paluda ka riigi abi,» märkis liit pöördumises.
Näiteks võimaldaks ühine analüüs leida lahendusi, kas mõni töölõik või tegevus on kokkuvõttes soodsam lahendada trükikodade, Eesti Posti või väljaannete endi poolt, või kas oleks efektiivsem kanda osades piirkondades kõik saadetised koos perioodikaga varahommikul.
«Ühekordne optimeerimise investeering on odavam kui iga-aastase dotatsiooni võimalik tõstmine, samuti võimaldaks tööprotsessi parandamine parandada kande kvaliteeti ja loobuda iga-aastasest vajadusest tõsta kojukande hindu, millel on perioodika levikule kahjulik mõju,» teatas meediaettevõtete liit.
Samuti tegi liit ettepaneku analüüsida, kui palju peaks tulevikus olema kandepäevi ning millised oleksid vajalikud garantiid kande kvaliteedi tagamiseks, et tarbija saaks ajalehti ja ajakirju mõistlikul kellaajal ehk pigem hommikul kui õhtul.
Eesti Meediaettevõtete Liit on seisukohal, et maakojukande sälitamiseks tulevikus on võimalused olemas, kuid siin on möödapääsmatu riigipoolne eestvedamine ning pikaajaline strateegiline vaade. Sellega seonduvalt palub liit ka 11,1-protsendise maakojukande hinnatõusu edasilükkamist.
Liit pöördus valitsuse, riigikogu rahanduskomisjoni ja Eesti Posti poole palvega kutsuda kokku osapooli hõlmav arutelu, leidmaks pikaajaline lahendus kojukandeteenuse probleemidele.
«Me ei saa eeldada päevapealt Eesti täiemahulist digitaliseerimist, seega on postiteenuse järele vajadus ka kaugemas tulevikus,» seisab pöördumises. «Kõik osapooled omavad mõnda lahenduse elementi, mis koostoimes võiksid pakkuda kindlust, et maakojukanne võiks jätkuda veel vähemalt lähema kümnekonna aasta jooksul. Eesti Meediaettevõtete Liidu poolt osaleksid arutelus omanike, kirjastajate, trükikodade ja ka Express Posti esindajad.»
Postifirma Express Post kuulub võrdselt Postimees Grupile ja Ekspress Grupile.
Eesti Posti perioodikateenuste juhi Sandra Kruseli sõnul on perioodikateenuse 11,1-protsendiline hinnatõus parim viis kvaliteetse kojukandeteenuse säilitamiseks.
«Perioodikateenuste hindade osas on peetud väljaandjatega läbirääkimisi alates märtsist ning kompromissina saavutatud hinnatõus on hetkel parim viis, kuidas tagada kvaliteetse kojukande säilimine. Hinnatõusuga kaasnevad täiendavad rahalised vahendid suunatakse postitöötajate palgatõusuks. Tänu hinnatõusule saab ettevõte maksta neile konkurentsivõimelisemat palka,» ütles Krusel möödunud nädalal BNS-ile.
Arvestades plaanitavat hinnatõusu ning riigipoolset dotatsiooni on 2020. aasta kojukande prognoositav kahjum ettevõttele siiski 2,2 miljonit eurot.
Rahanduskomisjon korraldab ümarlaua järgmisel nädalal
Rahanduskomisjoni esimees Aivar Kokk otsustas kokku kutsuda ümarlaua 23. oktoobril asjaomaste asutuste ja organisatsioonide esindajate osavõtul, et arutada lahendusi ajakirjanduse kojukande probleemile.
Koka sõnul on olulisele teemale kiire lahenduse leidmine aktuaalne. «Täna saime Eesti Meediaettevõtete Liidu avaliku pöördumise valitsuse, riigikogu rahanduskomisjoni ja Eesti Posti poole, milles soovitakse leida pikaajaline lahendus kojukandeteenuse probleemidele,» ütles Kokk pressiteate vahendusel.