Tema sõnul saab tuleviku õppejõu-tudengi suhet võrrelda kunagise meistri ja selli, õpetlase ja õpilase suhtega, kus oli oluline ennekõike õppejõu elukogemus, lai silmring ja kontaktibaas, erudeeritus ja ühiskonnatunnetus.
«Asi on nimelt selles, et enamik infot on juba täna veebis vabalt – näiteks maailma parimate ülikoolide loengutena – kättesaadav, kuid selles orienteerumine ja inimesena kasvamine eeldab tugevaid mentoreid ja inimestena väärtuste mõttes eeskujusid,» selgitas Pärna.
Tartu Ülikooli haridusteaduste lektori Jüri Ginteri sõnul kaovad lisaks loengutele senisel kujul ka õpikud, sest õppematerjalid täienevad tulevikus pidevalt, ning teiseks suureneb üliõpilaste ja õppejõudude ühine tegutsemine ühise eesmärgi nimel.
«Üliõpilased osalevad õppejõudude uuringutes ja arendustegevuses,» tõi ta näite tulevikukoostööst.
Tulekul virtuaalseminarid?
Rääkides ülikoolist paarikümne aasta pärast, märkis Ginter, et info- ja kommunikatsioonitehnoloogia võimaldab tulevikus üha enam suhtlemist, ise «kohale» minemata. «Ühes seminaris saavad osaleda inimesed, kes reaalselt on samal ajal Austraalias, Eestis, Kanadas või mujal,» näitlikustas ta.
Nii puudutas Ginter teist teemat, mis haridusmõtlejate ideid läbiva niidina ühendab – kas ja kui levinuks võivad tulevikus kujuneda seminarid, kus osalevad inimesed üle terve maailma.
Näiteks Eesti Üliõpilaskondade Liidu esimees Eimar Veldre ei usu, et e-õpe distantsõppena väga populaarseks muutub. «Pigem on see täiendav tugi ja võidavad need koolid, kes oskavad oma õppeinfosüsteemid muuta interaktiivseks ja Facebooki-sarnaseks,» ennustas ta.
Veldre hinnangul eeldab kõrgkooliõpe viibimist teatud sotsiaalses ja vaimses keskkonnas, kokkupuudet teiste sarnaste või paeluvate akadeemiliste huvide ja pürgimustega. «Elektroonilised kanalid ja keskkonnad jäävad siiski vahendiks, andes rohkem interaktiivsust õppele ja kõrgkoolielule.»