Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Mazda uus mootor: põleb, aga teistmoodi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Mootori esiküljel on rihmajamiga kompressor, mille tööks on tagada piisava õhukoguse jõudmine silindrisse. Selle all paistab poolhübriidsüsteemi starter-generaator.
Mootori esiküljel on rihmajamiga kompressor, mille tööks on tagada piisava õhukoguse jõudmine silindrisse. Selle all paistab poolhübriidsüsteemi starter-generaator. Foto: tootja

Mazda uuest mootorist räägiti imelugusid juba paari aasta eest. Kas tõesti õhu ja bensiini segu süttib kompressiooni abil? Võib ju õlgu kehitada, et mis seal vahet – peaasi, et põleb! Aga põlemisel ja põlemisel on vahe. Toome asjasse selgust.

Mazda on kogu aeg püüdnud asju ikka isemoodi ajada. Järgmisel aastal täitub neil sada aastat ja omapärast on selle aja sees ette näidata nii mõndagi. Näiteks hoidis Mazda aastaid kangekaelselt käigus rootormootorit – kuni keskkonnanõuded RX-seeriale lõpu tegid.

Mazda pole kaasa läinud ka mootorite töömahu vähendamisega (ingl k downsizing), eelistades 1–1,5-liitristele turbomootoritele vabalthingavaid kaheliitriseid jõuallikaid. Nii Skyactiv-perekonna bensiinimootor (lisatähisega G) kui ka D-lisanime kandev diisel (mida Eestisse enam ei tarnita) paistavad silma tavatult kõrge surveastmega. Nüüd aga üritatakse neid kahte omavahel ristata ja siit ka mootoritähis Skyactiv-X.

Kui maailma automeedia sellest paar aastat tagasi kirjutas, arvati, et Mazdal on õnnestunud laborist kasutusse tuua nn HCCI-põlemisprotsess, kus õhu ja bensiini segu sarnaselt diiselmootoriga kompressiooni abil süttib.

Tagasi üles