- Miks ma seda vaatan?
- Eesti teatri prügi
- Mida head näidati?
- Kuhu edasi?
Eestis tehakse väga palju teatrit, kuid mida need ilusad ja uhked arvud tegelikult tähendavad, kas teater on kriisis?
Eelmisel aastal käidi Eestis teatris 1,2 miljonit korda. Kasvanud on nii etenduste kui ka uuslavastuse, samuti teatritegijate-rühmituste arv. 2011. aastast on teatrikülastuste arv ületanud maagilise miljoni piiri. Käesoleva aasta arvud ennustavad, et peaaegu kõik statistilised näitajad on jätkuvalt tõusuteel, seega võime ka aasta pärast nentida, et eestlaste teatriarmastus on enneolematult suur, suhtarvult jääme alla ainult Islandile.
Aga mida see arv iseenesest näitab? Miks on aina tugevamalt tunne, et kvantiteet kasvab ja kvaliteet kaob?
Tartus toimunud Eesti teatri festivalil Draama nentisid nii teoreetikud kui ka praktikud, et meil tehakse liiga palju teatrit, et keegi ei jõua vaadata ja samas nagu polegi tegelikult midagi eriti vaadata.
Omamoodi kõnekas on seegi fakt, et septembri keskpaigas jäävad teatriauhindade žürii liikmed, olles ära vaadanud suure osa sel aastal esietenduvatest lavastustest, soovituste jagamisel kidakeelseks.
Mitte et rahvusvahelisel teatripäeval ei jagataks auhindu, ei, seda kindlasti mitte, aga esile tõusvaid kunstiteoseid saab neist üheksast kuust välja noppida vähem, kui on kahel käel sõrmi, ja mitme žürii peale kokku. Kusjuures uuslavastusi on aastas üle 200!
Mida teha?
Kuna teatritegemiseks pole vaja kusagilt luba taotleda, siis niikaua kui jätkub publikut ja tegijate õhinat, ei näi õhupall lõhki minevat.
Liiga palju teatrit poleks ju iseenesest halb, kui see ei tooks kaasa kiirustamist ja ka rahapuudust, aga ennekõike ideede nappust, samuti on probleemiks ületöötanud näitlejad-teatritegijad. Ühe lavastuse mängukordade arv on aina väiksem, kusjuures etenduste arv pole sugugi seotud lavastuse kvaliteediga. Tagajärg on, et head asjad lahustuvad keskpärases.