Tallinna algusaegade olulisim tarbeese – lihtne väits – võib rääkida vägagi palju varaste linlaste väärtusmaailmast ja tarbimisharjumustest, kirjutab arheoloog Erki Russow.
Kui tänapäeva tööstusühiskonnas elavatelt inimestelt küsida, mis on nende elus asendamatu tarbeese, siis küllap pakutaks enim vastuseks mobiiltelefoni. Tõepoolest, mitmekülgse töövahendi ja meelelahutaja rolli saanud nutitelefoni kohtab linnas kõikjal, nii tänavail, kohvikuis kui ka koduses keskkonnas. Kuigi 13. sajandi tallinlased sellist imevidinat ei tundnud, oli nende isikliku omandi seas vähemalt üks hädavajalik ese, ilma milleta ükski õige mees ja naine kodunt ei lahkunud ning mis leidis vajadusel hõlpsalt tee pihku. See asi oli nuga.
Nuga kuulus tol ajal universaalsete töövahendite sekka, mille kasutus ei piirdunud ainult ühe-kahe kitsalt piiritletud funktsiooniga, erinevalt tänapäevastest terariistadest. Kui praegu on meie käsutuses kümneid eriotstarbelisi ja -kujulisi nuge, mida kasutatakse kokakunstist kirurgiani, siis keskajal, enne varauusaega aset leidnud ainelise kultuuri plahvatuslikku mitmekesistumist, kõlbas ihu ligi hoitud nuga ühel hetkel toidu manustamiseks ning teisel hetkel kellegi ribidesse torkamiseks. Sestap pole ime, et nuga mainitakse isegi 13. sajandi Tallinna õiguskorras, avalikus ruumis mõõga või noaga vehkimist käsitlevas punktis.[1]
Loomulikult ei saa noa ja mobiiltelefoni kasutusvaldkondi omavahel hästi kõrvutada, kuid sellegipoolest on neil vähemalt üks ühisosa. Nii katab meie tänast lemmikeset sagedasti vutlar, nõndasamuti nagu omal ajal kanti terariista üldjuhul tupes. Mõlemal juhul on eesmärk sama – ühest küljest kaitsta eset ja muuta selle kasutamine võimalikult mugavaks, teisest küljest aga defineerida kasutaja väärtushinnanguid ümbrise materjali ja pinda kaunistava dekoori kaudu. Kas ja kui palju õnnestub neid hinnanguid lahti muukida, jääb ilmselt nii tänase kui ka toonase puhul tihti lahtiseks.