Päevatoimetaja:
Sven Randlaid
+372 666 2387

Nädala plaat: džässilegendi kadunud album (mida ehk poleks pidanud leidma)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Miles Davis 10. Pariisi džässifestivalil 1987. aastal.
Miles Davis 10. Pariisi džässifestivalil 1987. aastal. Foto: BERTRAND GUAY/AFP

Staaride kaduma läinud albumitega on teatud probleemid. Mõnel juhul oleks parem, kui need jääksidki kadunuks.

Vahel muidugi ei saa keegi seda teada. Nii jääbki saladuseks, milline materjal oli albumil „Axis Bold As Love“, mille ainsa master-salvestuse selle „heas tujus“ autor Jimi Hendrix Londonis takso tagaistmele unustas. Võib vaid aimata, millist puhast kulda võis tuhaks saada Lee Perry kummalise laboratoorium-stuudio põlengus 2015. aastal. Või kuidas kõlanuks Beach Boysi klassikaline „Good Vibrations“ originaalis, mille agar koristaja stuudio kevadpuhastuse käigus koos muu tülinaks olnud rämpsuga minema viskas.

1985. aastal alustatud „Rubberband“ pidi olema džässilegend Miles Davise esimene album uue plaadifirma Warner Bros. all. Produtsentide Randy Halli ja Zane Gilesiga purki saanud lood või sageli ka looalged olid mõeldud tähistama Davise jaoks uut verstaposti ja helilist pöördepunkti. Sihikul oli moodne funk. Mis albumiga täpsemalt juhtus, selle asjus lähevad versioonid lahku. Ühe järgi kaotanud Davis ise selle vastu huvi, teise järgi pani veto Warner Jazzi boss Tommy LiPuma pärast materjaliga tutvumist. Hiljem, 28 aastat pärast Davise surma taastati algmaterjal samade produtsentide eestvedamisel, kogu projekti juhtis Vince Wilburn Jr, kes mängis albumi originaalsalvestussessioonidel trumme ja on Davise vennapoeg.

Tagasi üles