Päevatoimetaja:
Marek Kuul
(+372) 507 3066
Saada vihje

Maanteeamet ei näe vajadust alandada bussijuhiloa saamise vanust (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Buss. Pilt on illustratiivne
Buss. Pilt on illustratiivne Foto: Sille Annuk / Tartu Postimees

Kui Tallinna Linnatranspordi AS-i (TLT) juhatuse esimees Deniss Boroditš käis välja idee, et majandusministeerium algataks liiklusseaduse muudatuse, mis alandaks bussijuhiloa saamise vanusepiirangut, siis maanteeamet selleks vajadust ei näe.

Liiklusseadus sätestab, et 18-aastaselt võib juhtida sõiduautot, keskmise suurusega sõidukit ja mootorratast, kuid suure bussi juhtimiseks ehk D-ja DE-kategooria juhiluba antakse välja juhile, kes on vähemalt 24-aastane.

Tallinna Linnatranspordi juhatuse esimees Deniss Boroditš leiab, et kuna bussijuhte on puudu mitu sada, võiks lahendus olla noorte kaasamine. Noori on aga raske kaasata, sest kui lube saab teha alles 24-aastaselt, on paljudel selleks ajaks amet juba olemas. «Me peaks neid ümber veenma ametit vahetama, mis on keeruline. Lihtsam oleks olla kohe alguses konkurentsis teiste erialadega,» selgitas Boroditš.

Seda, et noor võiks oma kogenematusega liiklusele ja reisijatele ohtu kujutada, Boroditš ei usu. «See on väga individuaalne. Mõni oskab 18-aastaselt väga hästi ringi liigelda ja teine ei suuda seda ka 50-aastaselt. Minu meelest on palju parem, kui liikluses on kooli läbinud motiveeritud noored, kui juhtide puudumise tõttu 17-tunniseid vahetusi tegevad ületöötanud inimesed,» ütles ta.

Kui seadus, mis lubaks alla 24-aastastel lube teha, läheks läbi, saaks Tallinna Linnatranspordi AS teha ka aktiivsemat koostööd töötukassaga. «Me teeme seda juba praegu, aga siis me saaks teha noortele suunatud värbamiskampaania, mis oleks palju efektiivsem,» rääkis Boroditš.

Noori, kes bussijuhi ametisse sobiks, oleks iseenesest küll. Tänase seisuga on Eestis 3189 töötut noort. Eesti Töötukassa tööotsijate ja tööandjate teenuste osakonna juhataja Katrin Liivametsa sõnul on Eestis noorte töötus pigem väiksem kui teistes Euroopa Liidu riikides.

Seda, kui palju on kolme tuhande seas neid, kes võimalusest kinni haaraks, töötukassa pakkuda ei oska.

Maanteeameti eksamiosakonna peaspetsialisti Jekaterina Beljajeva sõnul on D- ja DE-kategooria vanuse alampiiri põhjenduseks liiklusohutus. «Bussijuht tegeleb sõitjate veoga ning tema vanus ja juhtimiskogemus peab olema selleks piisav,» selgitas Beljajeva.

Liiklusseaduse paragrahv 104 lõige 3 näeb ette võimalust, kus bussi võib juhtida ka noorem isik: «Erandkorras võib C-kategooria mootorsõiduki, CE-kategooria autorongi, D1-alamkategooria mootorsõiduki või ühistranspordiseaduse tähenduses kohalikku liinivedu teostava D-kategooria mootorsõiduki juhtimisõiguse alla 50 kilomeetri pikkustel liinidel anda vähemalt 18-aastasele isikule, kellel on vähemalt B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus ja kes on läbinud autoveoseadusega kehtestatud ametikoolituse 280-tunnise kursuse.»

Tagasi üles