Päevatoimetaja:
Emilie Haljas
Saada vihje

Õpetaja ülesanne on õpilasi suunata (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
15. märts 2018 , Harjumaa , Eesti, Võsu
kool, õpetaja, klass, tahvel

Fotol: Võsu kooli õpetaja Inge aus


Foto: Meelis Meilbaum / Virumaa Teataja
15. märts 2018 , Harjumaa , Eesti, Võsu kool, õpetaja, klass, tahvel Fotol: Võsu kooli õpetaja Inge aus Foto: Meelis Meilbaum / Virumaa Teataja Foto: Meelis Meilbaum / Virumaa Teataja

OECD rahvusvahelisest õpetamise ja õppimise uuringust selgus, et üllatavalt väike protsent Eesti õpetajaid on valmis õpetamiseks kasutama tehnoloogiat. Pigem peetakse tehnoloogiat takistuseks ja kardetakse, et see võib mingil hetkel neid asendada.

Tallinna Ülikooli haridusuuenduse tippkeskuse juht ning õpianalüütika ja haridusinnovatsiooni professor Tobias Ley arvab, et õpetajate hirm on asjatu. Ta ei usu, et tehnoloogia kunagi õpetaja töö üle saaks võtta.

«Tehnoloogia saab õppimist toetada, kuid õpetajal on lisaks suunav roll, mida tehisintellekt üle võtta ei saa,» ütles Tobias Ley. Ley sõnul võib õpetajate hirm tuleneda sellest, et nende roll on järjest rohkem muutumas. Koolidele antakse raha, et nad oleksid suutelised tehnoloogilises mõttes arenema ning sellest tuleneb ka õpetajate pinge.

Viise, kuidas tehnoloogia õppimist võiks mõjutada, on palju. Tobias Ley sõnul liidab tehnoloogia klassiruumis olijaid – näiteks peavad õpilased grupitöö eesmärgil minema loodusesse andmeid koguma, neid hiljem analüüsima ning süsteemi sisse kandma. «Tehnoloogia saab õpet praktilisemaks teha,» ütles Ley. Küll aga toob professor siinkohal välja õpetaja rolli tähtsuse. «Õpetaja on see, kes õpilasi suunab. Tema ülesanne on õpetada õpilasi kriitiliselt mõtlema, seletada, miks midagi tehakse,» selgitas Tobias Ley, kelle sõnul on juhendamine nii sotsiaalne kui ka individuaalne protsess.

Tehnoloogia saab aidata nii õpilasi kui ka õpetajaid ning võiks Tobias Ley hinnangul üle võtta rutiinid ja ülesanded, mida õpetaja tegema peab. «Näiteks matemaatikas saaks tehnoloogia abil igale õpilasele personaalselt lähenedes anda ülesandeid - tugevamatele õpilastele anda raskemaid ülesandeid ja vastupidi,» rääkis professor.

Tehisintellekt suudaks õpilasele individuaalselt lähenedes tõsta õppimise effektiivsust ja kiirust. «Tehisintellekt saab aru, mida õpilane juba oskab ning mida peaks järgmisena õppima.»

Kuigi professor Ley räägib tehnoloogia plussidest, oskab ta välja tuua ka miinuseid. «Tehisintellekt ei ole pädev, et teha suuremaid otsuseid. Näiteks, millise hinde peaks õpilane saama või kas ta vajaks lisatunde.» Ley sõnul on nendel otsustel suur mõju õpilastele ning neid võiks teha pigem õpetaja.

Tobias Ley hinnangul on tulevikus tehnoloogia kasutamine klassiruumis vältimatu. «Küsimus on ainult selles, kuidas tehnoloogiat kasutada,» lisab professor.

Tagasi üles