«Võimalik, et üks projekti tulemus võib olla ka ettepanek muuta seadusi,» ütleb Raag.
Tallinna sotsiaalhoolekande- ja terviseosakonna vanemspetsialist Tiia Tiik avaldab lootust, et Termaki Autopargi busside turvalisus paraneb septembri keskpaigast, kui teedele tulevad uued bussid.
Tiik lausub, et kui üldse kaevatakse, siis seetõttu, et klient ei saa sõitu sobivaks ajaks tellida. «Aastaid tagasi saime kaebuse ka kukkumise kohta,» ütleb ta.
«Meil on aastaid tingimus, et linnalegende – keegi kuskil nägi, kellegagi kusagil juhtus – me arvesse ei võta. Arvestame vaid klientide kirjalike avaldustega,» lisab ta.
Sotsiaalministeeriumi teatel ühitatakse pikemas plaanis sotsiaaltransport tavatranspordiga. Eelkõige tähendab see madalapõhjaliste busside kasutuselevõttu. Ministeeriumis selle valdkonnaga tegelev Triin Raag ütleb ka, et sotsiaaltranspordi ohutus on oluline ja see tuleb arutlusele ka käimasolevas sotsiaaltranspordi katseprojektis.
«Võimalik, et üks projekti tulemus võib olla ka ettepanek muuta seadusi. Oleme seda vajadusel valmis arutama ka oma kolleegidega majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist ning maanteeametist,» lisab Raag.
Sotsiaaltransport on mõeldud neile, kel pole puude tõttu võimalik kasutada ühistransporti või isiklikku sõiduautot. Tallinnas tehakse sotsiaaltranspordiga 500 sõitu kuus.
Termak: kutsume lohakad juhid vaibale
Termaki Autopargi ASi juhataja Tiit Pärn ütles, et sellised juhid, kes reisijat ei kinnita, võetakse pihtide vahele. Peamine probleem on tema sõnul aga see, et sõitjad ise pole ennast tooli külge kinnitanud.
-Millega põhjendate, et inimesed on teie bussides ennast vigastanud?
Bussides on kõik olemas, et ratastoole kinnitada. Probleem on selles, et inimesed ise ei kinnita ennast ratastooli külge. Ka viimasel koosolekul arutasime, mida nendega teha. Juhid pidevalt kaklevad reisijatega. Tegime ühe korra aktsiooni, kus ostsime hulga rihmu ja jagasime tasuta laiali. Kusjuures ratastoolidega tuleb see rihm kaasa ka, nii et sellist olukorda ei saa olla, kus inimesel rihma pole.
Ütleme klientidele kogu aeg, et kas te saate aru, et kui ainult tool on bussi külge kinnitatud ja buss pidurdab, lendate sealt pealt minema.
Ütleme klientidele kogu aeg, et kas te saate aru, et kui ainult tool on bussi külge kinnitatud ja buss pidurdab, lendate sealt pealt minema. Nad ei taha sellest aru saada. On olemas ka niisugused kinnitused, et sõidad bussi sisse, tool pannakse põranda külge kinni ja lae alt tõmmatakse rihm üle istuja.
-Mõtlete kolmepunktirihmu?
Jah. Sellised mehhanismid on olemas, aga need võtavad palju ruumi. Sellisel juhul mahuks ühte bussi üks inimene. Me ei saaks sellist massi vedada.
Viimasel koosolekul arutasime, kas teha näiteks kirjalikud paberid, et kui nendega midagi juhtub, siis juht ei vastuta. Aga noh, see ei kaitseks meid kohtus. Siin on lihtsalt vaja kampaaniat teha, et kõik, kel pole rihmu, kinnitaksid ennast.
Bussijuhtide kaadriga on ka muidugi keeruline nagu sotsiaalhoolekandega üleüldse. Meie klientuur ei sobi paljudele. Mõni ütleb poole proovipäeva peal juba, et mulle selline seltskond ei sobi.
-Kas sellisel juhul tohib juht sõitu alustada? Tema ju vastutab, kui midagi juhtub.
Juht võib öelda jah, et ma ei sõida ja kõik. Oleme seda teed ka läinud, aga sellest tõuseb ka pahandus. Õnneks sõidame linnakiirusel. Aga meil on juhtunud ka nii, et 160 kilo kaaluv reisija, kes oli küll rihmaga kinni, kukkus pidurdamise ajal ikkagi toolist välja ja murdis jalaluu.
Aga meil on juhtunud ka nii, et 160 kilo kaaluv reisija, kes oli küll rihmaga kinni, kukkus pidurdamise ajal ikkagi toolist välja ja murdis jalaluu.
Tal oli rihm peal, aga see läks lahti, pannal ei pidanud vastu. See oli selline kümne sentimeetri laiune takjarihm. Need rihmad, millega ratastoole poes müüakse, on täpselt samasugused nagu turvavöörihmad. Need peavad. Selles juhtumis sai inimene aru, et oli ise süüdi. Aga no sellist õppetundi ei ole kellelgi vaja.
-Olen Termakiga sõitnud ja veendunud, et vahel tooli üldse ei kinnitata.
No see oleneb bussijuhist. See on bussijuhi mugavus. Ta võib-olla vaatab, et nii lühike maa on sõita, ma ei panegi reisijat kinni. Kui meile antakse sellistest juhtumist teada, kutsume ta vaibale. Tooli enda pidurid arvatavasti pannakse peale, aga rihmasid ei viitsita kinni panna. Meie kohus on bussijuht kohe pihtide vahele võtta, et nii ei tohi.
Paraku ei jõua teave sellistest juhtumitest alati meieni. Vahepeal panime klientidele ümbrikusse küsitluse, kuidas nad teenusega rahul on. Nüüd on meil programm, kuhu saab anonüümselt tagasisidet jätta.