Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Lammutatud krossiraja omanik kaebas valla kohtusse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tuula krossirada.
Tuula krossirada. Foto: Toomas Kiiler

Saue vallavalitsus likvideeris Tuula krossiraja kui ebaseadusliku rajatise ning küsib nüüd omanikult lammutustööde ning projekti eest ligi 10 000 eurot, kuid raja omanik seda maksta ei kavatse, vaid kaebas valla kohtusse.

Saue vald lasi seal asunud Tuula krossiraja likvideerida kui ebaseadusliku rajatise, mida omanik ise väidetavalt lammutada ei soovinud. Tüli sai alguse sellest, kui naabrid hakkasid krossiraja pärast kurtma.

Vald leidis 2008. aastal, et rajatis on ebaseaduslik ja tuleb likvideerida, hiljem nõustus sellega ka kohus. Kuna omanik ise krossirada valla hinnangul ei likvideerinud, tegi seda vald ning küsib nüüd omanikult ligi 10 000 eurot tööde teostamise ja projekti eest.

«Vallavanem süüdistab meid, et oleme hoolimata valla pingutustest viis aastat asi reguleerida, kõik n-ö pikalt saatnud, aga tegelikult oleme viis aastat näinud kohutavat vaeva, et saada mingisugustki infot selle kohta, kuidas ja mida reguleerida,» tutvustas krossiraja haldaja Toomas Kiiler oma vaatenurka. «Oleme teinud omapoolseid ettepanekuid, millele pole suvatsetud vastatagi.»

Kiiler rääkis, et motoraja suhtes kaebajateks on kolm piirkonnas elavat inimest.

«Kui hakkasime viis aastat tagasi seda tegema, siis ütlesime, et huvi on motokross, peres on poisslapsed, kes tahavad sõita, et lepiks kokku, kuidas seda reguleerida,» seletas Kiiler. «Kaebajad ei soovinud seda üldse arutadagi.»

Kiiler ei nõustu otsusega, et tegemist on ebaseadusliku rajatisega.

«Kui meie rajatis on ebaseaduslik, siis on absoluutselt kõik Eesti krossirajad ebaseaduslikud, sest mitte ühelgi krossirajal ei ole ehitusluba,» sõnas ta. «Samamoodi ei ole ka mitte ühelgi Eesti suusarajal ehitusluba. Ei saa nõuda, need ei ole rajatised, aga meilt nõuti.»

Kiiler rääkis, et valla ettekirjutuses oli kirjas, et krossirada tuleb likvideerida ja tasandada. Nii teinud ta valda päringu, kui palju peaks tasandama, kuid Kiileri väitel ei vastanud vald mitte midagi.

Kui asi sai kohtus lahendi ning jäi kehtima otsus, et krossirada tuleb ikkagi likvideerida, oli Kiiler seda oma sõnul ka teinud.

«Lükkasime mulla siia-sinna tagasi. Likvideerimise tulemusena tekkis meil uus rada ja sõitsime edasi, aga vald nüüd ei usugi, et oleme likvideerinud,» rääkis ta.

Kui riigikohus asja menetlusse ei võtnud ja ringkonnakohtu otsus, et krossirada tuleb ikkagi likvideerida, jäi jõusse, asus vald seda lõpuks ise tegema.

«Kui vald tuli ise likvideerima, siis nad tegid omale projekti ja seaduse, et tasandamine on see, kui kõrguste vahe on 1 meeter 30 meetri kohta, aga sellel pole mitte mingisugust seaduslikku alust,» lausus Kiiler. Mehe sõnul küsib vald temalt nüüd tööde eest ligi 10 000 eurot, kuid tema vallale lammutustööde eest ei maksa ja kaebas asja kohtusse.

«Likvideerimise tulemus on see, et meil on läbi aegade kõige parem krossirada, mis meil on üldse olnud,» rääkis Kiiler. «Vald lükkas meil suure traktoriga raja ideaalselt siledaks.» Ta lisas, et mootorratastega sõidetakse seal edasi, sest oma maal sõitmist keelata ei saa.

«Kui varem väitis vald, et krossirada pole likvideeritud, sest me ikka sõidame, siis kui me nüüd ikka sõidame, siis on kaks asja – kas vald ei ole seda likvideerinud ja ta ei saa meilt raha nõuda või ta likvideeris asja, mida ei olnudki,» rääkis Kiiler. «Tegelikult ta likvideeriski asja, mida ei olnud.»

Saue vallavanem Andres Laisk ütles Kiileri väidete kohta, et tõde on vaataja silmades.

«Eks nendel, kel elu ebamugavaks tehakse, jääb alati õigust ülegi,» märkis ta. «Ma ei ole Kiileri väitega nõus. Oleme pakkunud talle igal etapil erinevaid kompromisse, aga ta on suhteliselt jäärapäiselt väitnud, et tema tegevus on seaduslik.»

Laisk lisas, et oma aias võib mootorratast käivitada igaüks ja selles osas ei kavatse vald sekkuda.


Toomas Kiiler Tuula krossiraja taustast:

Tuulasse krossiraja idee tekkis 2006.aasta suvel, kui maaomanik mulle ühel kohtumisel sellise idee välja pakkus. Nimelt oli tal Tuulas sobiv maa ja peres tehnikahuvilised lapsed. Kuna see kõik sobis ka minu huvidega, siis sai selline asi ka kokku lepitud.

Esialgne idee oli küll oluliselt suurejoonelisem, kui see lõpuks teostus. Tollal oli ka eurofondidest võimalus rahalisi vahendeid saada, vaja oli ainult omavalitsuse toetust – esmalt siis huvi asja vastu.

Me ei saanud enam kui poole aasta jooksul vallavalitsusest mingitki teavet kuidas või mida tegema peaks. Seega siis lugesime seadused läbi ning sellest lähtuvalt lükkasime heinamaale traktoriga ühe ringi, mõned kivid-kännud hunnikusse ja muld peale.

Sellepeale hakkas vallavalitsus meid sanktsioneerima, tuues põhjenduseks kõikvõimalikud seaduserikkumised ning teisalt selle, et kogu küla kogukond kaebab. Tõsiasi on paraku see, et mida iganes keegi teeb, siis alati leidub keegi, kellele see ei meeldi.

Alguses me ka pakkusime välja igasugu lahendusi, kuidas sõitmine reguleerida aga kuna need 2-3 kaebajat ütlesid üheselt välja, et mingeid kokkuleppeid ei tule, siis sinna need kokkulepped jäid.

Lahendusi, ettepanekuid, päringuid sellest, kuidas käituda oleme jätkuvalt kogu 5 aasta jooksul saatnud ka vallavalitsusele aga ühtegi vastust ei ole saanud. Välja arvatud see, et lükake oma heinamaa siledaks ja lõpetage igasugune sõitmine. See näitab paraku seda, et valla ametnikud ei suuda probleemidele kompromisslahendusi leida, vaid lähtuvad oma teadmiste piires põhimõttest - ametnik teeb, ametnik teab. Mis asi on krossirada nad paraku ei tea.

2008.aastal suutis vallavalitsus kohtus tõestada, et meie heinamaa on rajatis ning see tuleb likvideerida – selleks tuli maa tasandada ning mullahunnikud likvideerida, kui kõrge hunnik on hunnik ei öelnud tollal keegi.

Seejärel me selle ka parimate teadmiste järgi likvideerisime ning likvideerimise tulemuseks sai uus krossirada. Nimelt ongi krossirada oma olemuselt silutud maastik. Seega sõideti samamoodi edasi ja vallavalitsus ei uskunud, et oleme «rajatise» likvideerinud.

Tagasi üles