Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Lissabonis peeti reklaami meistrivõistlusi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Eurobesti filmikategooria võidutöös, Heinekeni reklaami «Kohting» valmimisest vändatud lühifilmis mängis peaosalist Guillaume Dolmans.
Eurobesti filmikategooria võidutöös, Heinekeni reklaami «Kohting» valmimisest vändatud lühifilmis mängis peaosalist Guillaume Dolmans. Foto: kaadrid filmist

Reklaamifestivali Eurobest üks hinnatumaid preemiaid, filmikategooria Grand Prix hakkab ehtima Amsterdami reklaamiagentuuri Wieden+Kennedy tualettruumi. Nad hoiavad kõiki oma festivalitrofeesid seal. «Nii säilitame selge pilgu ja reaalsustunde,» põhjendas agentuuri tegevdirektor Lee Newman. Ebatraditsiooniliselt võitis peaauhinna sel aastal mitte reklaamklipp, vaid hoopis Heinekeni reklaami «Kohting» valmimisest vändatud lühifilm. Kokku jagati 28.–30. novembrini Lissabonis toimunud 24. Eurobestil loovuspreemiaid 16 kategoorias. Eurobesti külastas Hendrik Alla.
 

Sisu on vedel! – kuulutas Eurobestil sadadele reklaami- ja turundusspetsialistidele Henrique De Castro, tarkvaragigandi Google asepresident mobiil­meedia sfääris. De Castro loeng «Uus meediaparadigma» valgustas inimeste meediakäitumist digitaalajastul.

De Castro pidas silmas, et juba lähimas tulevikus tabab meid kõiki personaalne, just tarbija profiilile suunatud meediavoog. Muutunud tingimustes peab muutuma nii tarbija kui sisupakkuja käitumine, sedastas ta oma uue paradigma. ­Autoga ei saa käituda nii, nagu minevikus hobusega, ehkki nende funktsioon on sama: inimeste ja kaupade liigutamine. Nutitelefonil on Graham Belli leiutisega sama palju ühiseid jooni kui arvutil kirjutusmasinaga.

Veel pool sajandit tagasi, televisiooni võidukäigu alguses oli enamikul inimestel valida ühe kuni viie telekanali vahel ja pakutavast oma valiku tegemine polnud eriline kunst – vaadati seda, mida parasjagu näidati.
1980. aastatel, kaabeltelevisiooni ilmudes suurenes kanalite arv mitmesajani. Viimaste aastate jooksul on meediapakkumine migreerunud elutoa suurest telerist mitmetele väiksematele ekraanidele. Mobiiltelefonid ja (tahvel)arvutid on pidevas ühenduses internetiga ning valmis inimest 24 tundi ööpäevas info ja meelelahutusega kostitama.

Info edastamine on tänapäeval odavam kui kunagi varem. See võimaldab pakkuda järjest spetsiifilisemat sisu – mitte lihtsalt kokanduskanal, vaid näiteks Lõuna-Tai köögile spetsialiseerunud kanal.

Televisiooni valitsusajal suutis inimene veel ise telekava abil programmidest mingi valiku teha. Tänapäeva infovool, mis väikeste ekraanide kaudu meie ellu voolab, ei suuda inimene, kes peale meediatarbimise ka töötama ja magama peab, silma peal hoida.

Siin tuleb vastavalt De Castro väitele appi selle meedia vahendaja ehk näiteks Google. Peaaegu kõik seadmed, millega meediat tarbitakse, suudavad juba lähitulevikus kasutaja identifitseerida. See tähendab, et keegi kuskil teab täpselt, kes ekraani taga toimetab, ja nende toimetamisest koostatakse kasutaja profiil.

«Intelligentsed agendid» ehk lihtsalt vastavad programmid oskavad nii üldisest info-Niagarast välja sõeluda just seda indiviidi huvitava. «Ilmub uus telekanal, «Sinu» kanal!» kuulutas De Castro. See ongi nn «vedel sisu» (content is liquid).

Festivali põhiteemaga kooskõlas vaatles De Castro reklaamijate võimalusi voolava sisuga täidetud meedias: «Kujutage ette, et vaatate telerist jalgpalli. Pärast esimest poolaega on teie meeskond kaotusseisus. Loomulikult pole mõtet poolajal näidata teile reklaami «Võta Coca-Cola ja tähista!». Selle asemel pakutakse midagi lohutavat, näiteks «Võta Coca-Cola, saame koos murest üle».»

Teine oluline aspekt, mida puudutamata ei pääsenud Eurobestil peaaegu ükski esineja, on sotsiaalmeedia. De Castro nägemuse põhjal ei pea lähitulevikus enam sõprade tegevuse jälgimiseks mõnda spetsiaalset portaali külastama, vaid see voog on külge poogitud kasutaja «Sinu»-kanalile.

Nii saab sotsiaalmeediakeskkond, näiteks Google+ või Facebook (seda viimast nime ei maininud De Castro oma sõnavõtus kordagi) veelgi täpsemalt aimu kasutaja eelistustest ning on võimeline veelgi täpsemalt suunama sisu- ja reklaamiteenuseid.

Teine mõiste, mis Google’i asepresidendi jutus ei kõlanud, oli «privaatsus». Ka pärast loengut keeldus ta seda puudutavale küsimusele vastamast, tuues vabanduseks tiheda päevagraafiku.

Kommentaar

Tagasi üles