Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Gonsiori-Pronksi ristmik tekitab autojuhtides segadust (9)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Gonsiori-Pronksi ristmik kesklinna poolt vaadates.
Gonsiori-Pronksi ristmik kesklinna poolt vaadates. Foto: Pm

Gonsiori ja Pronksi tänava ristmikul on palju foore, kuid need tekitavad paljudes kesklinnast Lasnamäe poole sõitvates sõidukijuhtides segadust.

Gonsiori ja Pronksi tänavate ristmikul avaneb üsna huvitav pilt. Kümneminutilisest vaatlusest piisab, et mõista, et märkimisväärsel osal sõidukijuhtidest on kesklinnast Lasnamäe poole sõites raskusi ristmiku ületamisega. Kui enne tänava remonti oli valgusfooride järgi liiklemine siin arusaadav, siis nüüd on olukord muutunud. Peale tavalise valgusfoori on veel teine, nooltega. Samuti on paigaldatud eraldi foor jalgratturite jaoks, kirjutab Rus.Postimees.ee.

Näiteks õhtusel ajal, kui muutsuunarajal on liiklus suunaga Lasnamäe poole, sattuvad valgusfooride ees peatuvad juhid segadusse mitte ainult valgusfooride arvu, vaid ka roheliste tulede süttimise järjekorra tõttu.

Kõigepealt süttib roheline tuli jalgratturite fooris, seejärel nooltega fooris ning kõige lõpuks tavalises fooris. Just tavalise ja nooltega foori kombinatsioon on paljude sõidukijuhtide jaoks arusaamatu.

Kõige sagedamini esineb selline olukord: süttib roheline nool, mis lubab otse sõita. Teises fooris on punane tuli, kuid segaduses juhid ootavad ka teises fooris rohelist tuld.

Transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa selgitas, et nooltule kasutamine otsesõiduks on ohutuse tagamiseks, et pööret paremale ei alustataks samal ajal kui jalgrattur alustab tee ületamist – seal on piiratud nähtavus maja nurga tõttu. «Jalgratturile antakse varem roheline tuli tee ületamiseks ja roheline nooltuli rõhutab sõidukitele, et paremale pöörata ei tohi – ainult otse. Projekteerimise ettevõte oli rootsi taustaga ning selline lahendus on ilmselt meie juhtidele uudne,» ütles Rüütelmaa.

«Oleme vaadanud üle Gonsiori tänava liikluse, toimunud liiklusõnnetused, ohtlikud olukorrad ning analüüsinud pöördumisi. Sellest tulenevalt teostame lähiajal mõned fooride ja märkide muudatused. Aga ka siis peab Gonsiori tänaval liigeldes keskenduma liiklusele ja olema tähelepanelik,» lisas ta.

«Foorid on Gonsiori tänaval paigaldatud standardi ja liiklusseaduse kohaselt. Kui juht ei saa aru fooride tähendusest, siis on mõistlik üle korrata liiklusreeglid fooride osas,» sõnas Rüütelmaa. Ta selgitas, et põhifooris põlev roheline tuli lubab sõita ning kollane ja punane tuli keelab sõita. Roheline foori sektsioontuli lubab sõita selle põledes üksnes noole suunas ning jälgida tuleb ka põhifoori tulesid. Kui roheline nooltuli lisasektsioonis põleb koos kollase või punase tulega, siis tohib noole suunas sõita tingimusel, et teistest suundadest tulevatele sõidukitele antakse teed.

«Kui on põhifooris roheline tuli ja lisasektsioonis roheline tuli, siis on juhil sõitmiseks eesõigus, välja arvatud kui tuleb tuletõrje, kiirabi, politsei jms,» lausus Rüütelmaa.

«Muutsuunaliiklusega raja kohal olev roheline nool ei ole foor, vaid liiklusmärk, mis näitab kas muutsuunaliiklusega raja kasutamine on lubatud. Fooride lahendus on rahvusvaheline ning kasutusel ka mujal maailmas,» rääkis Rüütelmaa.

Liiklusjuristi Indrek Sirgi arvates on muutsuunaliikluse foori kasutusele võtmine linnavalitsuse eksperiment, mis tõi tänavale arusaamatusi. «Kahjuks paljud liiklejad ei mõista valgusfoori tähendust ja sellega kaaseb palju ohtlikke hetki. Liiklemine muutub aina keerulisemaks ja peab olema poole tähelepanelikum,» ütles Sirk.

Liiklusjurist selgitas, et tavaliste fooridega on liiklejad kursis, ent nooltega foor on uudne. «Konkreetses kohas on nooltuledega foor,» ütles Sirk. «Kui selles fooris põleb roheline tuli, siis annab see eesõiguse ning ei ole vaja anda kellelegi teisele teed,» rääkis ta ja lisas, et operatiivsõidukitele tee andmise nõue on siiski üldnõue, see ei ole fooriga seotud.

«Kui see oleks lisasektsiooniga foor, siis tohiks selles suunas liikuda, aga peab teed andma teistes suundades liikuvatele liiklejatele,» märkis liiklusjurist.

Gonsiori tänava kaudu kesklinna saab sõita alates kella 06.00-11.50 ja kesklinnast väljuval suunal saab sõita kella 12.00-05.50.  

Tagasi üles