Kontroll võiks olla põhjalikum
2014. aastal TTK lõputöö raames perearstide seas läbi viidud küsitluse tulemustest selgub, et ehkki Eesti liiklusseadus seda nõuab, ei kontrolli 90 protsenti vastanud arstidest silma kontrastitundlikkust ega adaptsiooni üldse. Tõsi, liiklusseadus ei täpsusta ka piirmäärasid vaid ütleb, et need peavad olema «normaalsed».
Optomeetria õppejõu sõnul ongi adaptsiooni mõõtmine keeruline teema, sest see nõuab eritehnika ja mõõtevahendite olemasolu, mida pole paljudel silmaarstidelgi. «Adaptasioonivõime puudulikkuse põhjuseid on erinevaid. Inimene, kelle adaptatsioonivõime on madal või puudulik, märkab seda tegelikult ise, omaette teema on aga see, kas ta selle teadmisega ka midagi ette võtab,» kommenteeris Tamme.
Lisaks kontrastitundlikkusele ning adaptsioonile tuleb 10-aastase kehtivusega tervisetõendi saamiseks liiklusseaduse järgi kontrollida ka vaatevälja ning nägemisteravust, mida eelpool nimetatud küsitluse järgi perearstid ka korrektselt teostavad. Samas tõdeb optomeetria õppetooli juht, et kui praegu peab B-kategooria juhtimisõiguseks vajalik nägemisteravus mõlema silmaga olema vähemalt 0,5, siis tegelikult sellest ei piisa. «Sellest piisaks selge ilma ja päikesepaistega, kuid halbades valgustingimustes ja Eesti ilmaoludes on sellest vähe,» kommenteeris ta.
Omaette küsimus on aga tervisetõendi kehtivuse pikkus. Tamme hinnangul on praegune 10-aastane tõend põhimõtteliselt õigustatud, kuid juhul kui inimene on ise vastutustundlik ja nägemise halvenedes seda kontrollida laseb. «Nägemisteravuse normaalne langus seoses inimese vananemisega on aeglane protsess ning seetõttu teinekord ka tajumatu, nagu oma laste kasvamine. Suuri muutusi lühikese aja jooksul tekib vähe, kuid kui see siiski mõne haiguse tagajärjel tekib, peab autojuht omama piisavalt vastutustunnet, et madala nägemisteravusega liiklusse mitte minna,» rääkis ekspert.