Jesse on veendunud, et praegu Eestis plaanitava süsteemi puhul aitab konkurents kindlustusmakseid madalamal hoida, sest need sõltuksid iga meditsiiniasutuse riskiprofiilist. «Ilmselgelt on Hiiumaa perearsti riskiprofiil hoopis teine, võrreldes Tallinna kesklinna ilukirurgiakliiniku omaga, mille patsiendid on peamiselt välismaalt,» selgitas ta.
Jesse sõnul on praegu, enne seaduseelnõu valmimist vastutustundetu spekuleerida, kas ja kui palju tervishoiuteenuse osutajate kulud võiksid kasvada, sõltumata sellest, kas otsustatakse eraõigusliku või riikliku lähenemise kasuks.
See sõltub ennekõike väljatöötatavast seadusest ja sellest, millistel juhtudel hakatakse kahju hüvitama, kui suured on hüvitised, kuid samuti sellest, millised on loodava süsteemiga kaasnevad muud kulud.
Õigus kohtusse minna jääb
Halvim olukord tekiks Jesse hinnangul siis, kui otsustatakse sellise süsteemi kasuks, mis ei taga kannatanule kahjude hüvitamist, aga meditsiinisektorile toob sellegipoolest kaasa lisakulusid. «Näiteks võib sellise arengu tulemusena tekkida olukord, kus endiselt eksisteerib vabatahtlik kindlustus, aga riik sunnib lisarahastama mittetoimivat kohustuslikku süsteemi. Seda tuleb kindlasti vältida,» selgitas ta.
Eelnõu ettevalmistamine käib Jesse sõnul juba vähemalt viis viimast aastat eri intensiivsusega. «Puhtalt ärilisest aspektist lähtuvalt ei ole kindlustusandjate jaoks tegemist olulise projektiga,» ütles kindlustusfondi juht. Enamik meditsiiniteenuse osutajaid on ennast vabatahtlikult kindlustanud ehk süsteem toimib juba aastaid.
Töö- ja terviseminister Riina Sikkuti sõnul peaks uus hüvitise maksmise kord jõustuma 2020. aastal. Paluste sõnul säilib ka uue korra kehtima hakkamisel inimesel õigus pöörduda kohtusse, kui ta on juba fondilt ravivea eest hüvitist saanud ega pea seda näiteks õiglaseks. «Õigusriigis võib inimene alati kohtusse pöörduda,» ütles Paluste.