Vedurijuht ei kasutanud sõitma hakkamisest kuni kokkupõrkeni kaubarongiga kordagi töö- ega automaatpidureid ega võtnud midagi ette rongikoosseisu pidurdamiseks. Vastupidi, ta hoidis teadlikult all valvsuspedaali, sest muidu oleks rong automaatselt pidurdunud.
Selle tulemusel põrkas ta kokku peateel liikunud, 55 vagunist koosnenud kaubarongiga, mis püüdis pidurdada, kuid liikus avarii hetkel kiirusega 11,5 km/h. Elektrirongi kiirus sel hetkel oli 93 km/h.
Teisalt ei tuvastanud uurimine, kas rongijuht läks vabasurma ehk püüdis tahtlikult vastusõitva rongiga kokku põrgata. Nimelt ei pruukinud ta eeldada, et satub just raudteel peatee vastassuunda.
Hukkunud mehe verest leiti 2,79 promilli etanooli, mis vastab elaval inimesel raskele alkoholijoobele. Hommikul avastati Aegviidu jaamas seisva elektrirongikoosseisu juhtvaguni 2201 kabiinist poolik likööripudel, millest õnnetusse sõitnud elektrirongijuht pidi olema öösel joonud.
Vedurimeeskond nägi küll vastutulevat rongi, kuid vedurijuht ja abi oletasid, et veerem läheneb ilmselt kõrvalteel nagu see rongiliikluse korraldamisel on ette nähtud.
«Vedurimeeskond ei olnud psüühiliselt valmis ette kujutama, et keegi võiks rongiliikluses ettenähtud korda tahtlikult rikkuda. Taolist kogemust Eestis ei omata,» tõdes uurimise lõppraport. Sellest hoolimata järeldas komisjon, et kaubarongi kiiremgi peatamine ei oleks kokkupõrget ära hoidnud, sest sel juhul oleks elektriveerem kokkupõrkesse pidanud sõitma natuke pikema maa ja suutnud selle aja jooksul saavutada veel suurema kiiruse.
«Vedurimeeskonnal ei tekkinud küsimust ega ideed dispetšerile teatada, et mingi rong sõidab neile vastu. Vedurimeeskond oli keskendunud vaid fooritulede eeskirjadekohasele jälgimisele ja selle järgi sõitmisele.»
Samas leidis uurimine, et kui infot oleks ka suudetud kiiremini ja vahetada ja dispetšer oleks energiadispetšerile andnud korralduse voolu väljalülitamiseks kontaktvõrgust, oli eletrirong siiski kokkupõrkekohale juba nii lähedal, et avariid poleks vältida õnnestunud. «Elektriveerem oleks inertsi tõttu võinud sõita kokkupõrkesse seisva kaubarongiga küllaltki suurel kiirusel. On võimalik, et kahjustused ei oleks olnud eriti väiksemad,» tõdes uurimine.
Mullu 23. detsembri varahommikul kella 2.45 paiku põrkasid Harjumaal Aegviidu lähistel kokku kauba- ja reisirong. Viga sai kaks meest Eesti Raudtee vedurimeeskonnast, hukkus üks.