Ka eestlaste, Eesti venelaste jt ühtekuuluvustunne oma rahvuskaaslastega on seotud sama, võrgustikulist identiteeti ja turvalisuse väärtusi ühendava mõttemustriga. Rahvus tähendab Eesti elanike jaoks eeskätt turvalisust taastootvat suhtevõrgustikku.
Etno-kultuurilistelt vähemustelt oodatakse juba kehtivate normide ning enamuse-vähemuse suhtega arvestamist.
Tõrjuvat suhtumist nö väljast-tulijate suhtes tekitabki kahtlus, kas ühiskonnas väljakujunenud, tunnetuslikult end õigustanud mängureegleid ollakse valmis vastu võtma.
Näiteks rassilise sallivuse-sallimatuse teemal avaldatud meediadiskussioonides on domineerinud just mõtteviis, et mujalt-tulijad peaks endale selgeks tegema kohaliku konteksti, mitte «üle reageerima» ega kohalikku ühiskondlikku ruumi mujal väljatöötatud reeglitega koloniseerima.
Värskemad andmed laekuvad aasta lõpus, aga julgen prognoosida, et masu on võrgustikulisi ja korporatiivseid praktikaid pigem tugevdanud kui nõrgendanud.
Eesti ühiskonnas siirdeperioodil väljakujunenud mõtte- ja tegutsemisrutiinide taustal jäävad veenmistehnoloogiaid (nt sotsiaalreklaami) kasutavad üleskutsed suuremale sallivusele üsna õõnsateks.
Eestis kehtib kontakti hüpotees, st mida rohkem isiklikke võrgustikulisi kontakte, seda positiivsem ka suhtumine «teistesse».
Võib öelda, et saavutatud usaldussuhe on soorituspõhine – isiklik kogemus näitab, et hästi võivad toimida ka võrgustikud, kus osalevad erineva kultuuritaustaga inimesed.
Kultuuriline avatus suureneb inimeste liikuvuse ja isiklike kontaktide mitmekesistumise kaudu.
Rahvusvaheline normatiivne ootus on aga pigem väärtuspõhine usaldus – peab olema salliv (st usaldama), sest see on demokraatlik põhimõte vms. Sellele normatiivsele ootusele võib Eesti ühiskonnas kõlapinda leida kahelt grupilt.
A priori kultuurierinevuste suhtes liberaalsem ja lubavam positsioon kaasneb tunnetusega, et rahvuslik kuuluvus ning üldse riik, institutsioonid ja “suured ideed” on vähetähtsad.
Tinglikult võiks öelda, et sallivus suureneb sedamööda, kuidas ühiskond killustub ja emantsipeerub.
Teiseks sallivuse-idee kultuuriliseks toitepinnaseks on hingelised (religioossed) ja kogukondlikud väärtused. Need on tähtsad eeskätt vanemale venekeelsele elanikkonnale, kes aga Eesti avalikus ruumis on praktiliselt nähtamatu-kuuldamatu.