Päevatoimetaja:
Uwe Gnadenteich
+372 666 2071

Andmekaitse nõudis asutustelt kõnede salvestamisest teavitamist

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Merike Teder
Copy
Munitsipaalpolitsei auto.
Munitsipaalpolitsei auto. Foto: Toomas Huik

Inspektsioon viis läbi seired kolmes kütusetanklas ja kahes avalik-õiguslikus asutuses uurimaks, kas heli- ja videosalvestamine kliendisuhtluses toimub kooskõlas andmekaitse nõuetega.

Inspektsioon algatas heli- ja videosalvestiste kasutamise seaduslikkuse üle järelevalve omaalgatuslikult, sest laekunud vihjete kohaselt ei teavitata tankla klienti või asutuse infotelefonile helistajat kõneluse salvestamisest. Isikuandmete kaitse seadus seda aga nõuab.

Menetluse käigus kontrolliti Olerexi, Lukoili ja Statoili tanklaketti ning kahte avalik-õiguslikku asutust (munitsipaalpolitsei lühinumber 14410 ja keskkonnainspektsiooni lühinumber 1313).

Kõigi kolme tankla puhul kasutatakse kütuse laadimise piirkonnas videojälgimisseadmestikku, mille kohta on ka vastav teavitus. Jälgimise eesmärk on seotud klientide, klienditeenindajate ja ettevõtte vara kaitsega. Statoil ja Olerex salvestavad oma tanklais lisaks ka kliendi ja klienditeenindaja vahelist vestlust. Seire tulemusel tehti ühele ettevõttele ettepanek selgemalt kliente teavitada ka heli salvestamisest.

Selleks tuleb paigaldada täiendav teavitus vestluse salvestamise ja andmetöötleja andmete kohta kassa vahetusse lähedusse nii, et inimesel kohe vestluse alguses oleks teada, et vestlus salvestatakse. Tänaseks on inspektsiooni ettepanek kohaselt ellu rakendatud.

Kuigi nii munitsipaalpolitseiamet kui keskkonnainspektsioon teostavad avalikku ülesannet, ei tulene seadusest kummalegi asutusele selgesõnalist volitust kõnede salvestamiseks. Teisalt on neil tegevuseesmärgist tulenevalt vajalik inimese ja asjaolude tuvastamine. Inspektsioon nõudis, et asutused lisaksid teenindusliini kõne alustuse juurde teate, et tehtav kõne salvestatakse, mida mõlemad on alates septembrist juba ka teinud.

Nii tagatakse isiku teavitus salvestamisest ja juhul, kui salvestamine inimesele ei sobi, on tal võimalik kõne lõpetada, kuid siiski asutusse pöörduda näiteks mõne teise kanali vahendusel.

Isikuandmete töötlemine nõuetekohane

Lisaks heli- ja videosalvestamisest teavitamisele võttis inspektsioon järelevalve käigus vaatluse alla ka teised isikuandmete töötlemise nõuded. Uuriti, kes pääseb salvestistele ligi, kui kaua salvestisi säilitatakse ja kas salvestiste säilitamine on eesmärgist lähtuvalt vajalik. Järelevalve käigus selgitati välja, et menetlusalustes asutustes ja ettevõtetes töödeldakse isikuandmeid nõuete kohaselt.

Andmekaitse põhimõtete kohaselt tuleb andmeid koguda vaid mahus, mis on eesmärgi saavutamiseks vältimatult vajalik ja andmete säilitamise tähtaeg peab olema kooskõlas selle eesmärgiga. Pärast seatud eesmärgi täitumist tuleb kogutud andmestik kustutada.
 

Tagasi üles