Ühinemiste pooldajatele meenutas ta, et kohalike omavalitsuste ühendamine piiride joonistamise mõttes on väga aegunud idee. «Kui ühinenud vallas jätkub meil täna levinud praktika, kus detsentraliseerimine lõppeb vallamaja uksel, siis viivad ühinemised ääremaastumise järgmisele ringile, mis osades ühinenud valdades on ka toimunud,» ütles Sootla.
«Ühinemistest rääkides peab reformi arhitektidel olema selge ja veenev pilt, kuidas näeb välja üks suur tugeva linnakeskusega vald, suur keskuseta vald ja suurlinna piirkond, kuidas seda juhitakse ja rahastatakse.»
Sootla sõnul on juba toimunud ühinemised piisavalt õpetlikud - näiteks Tapa, Türi, Jõhvi jne pakuvad positiivseid kogemusi, kuid ka seal ei julgeta vallasiseseid muutusi piisavalt kiiresti ja kavalalt ellu kutsuda.
«Valdade võimekust on võimalik suurendada erineval viisil, millest lugupeetud õiguskantsler ja riigikontrolli juht ilmselt kuulnud pole. Aga vaadake Soome poole! Lugupeetud reformijad, andke valdadele õigus luua ühiseid avalikke asutusi ja kohustage neid teenuseid osutama teatud suurusega teenuspiirkonnas, ja esmane efekt võimekuse konsolideerimisest – ilma suure reformi ja fanfaarideta - tuleb kohe,» soovitas Sootla.
Näiteks soovitas ta kehtestada valitsuse määrusega gümnaasiumipiirkonnaks ca 10 000 – 12 000 elanikku või kohustus omada reaalse kõrgharidusega juristi. «Valdade koostöö on täna praktiliselt null, juba koostöö arvelt võib saavutada lihtsate otsustega paljusid efekte, millest lugupeetavad tippametnikud räägivad. Kui see on edukas, siis saate võib-olla ka mandaadi ulatuslikumaks keskendamiseks,» arvas Sootla.
Teisalt andis ta nõu ka ühinemiste vastastele. «Peaministril on õigus, et KOVi kõige olulisim roll valitsemise aspektist on tasakaalustada keskvõimu. Kui see on saavutatud, siis lähevad paika ka teised asjad. Näiteks ka Eesti ühinemiste tugev külg – võrreldes Läti ühinemistega – on olnud arupidamine rahvaga ja siit ühinemiste suur legitiimsus,» leidis professor.