Tallinna uute trammide riigihanget ei ole veel küll välja kuulutatud, aga juba käivad välismaised tootjad trammi- ja trollibussikoondises (TTTK) ridamisi oma kaupa pakkumas.
Trammi- ja trollibussikoondis võtab vastu kosilasi
Teisipäeval näiteks käis TTTK riigihankekomsijonile oma tramme tutvustamas Hispaania firma Vossloh Espana. Enne seda on kohal käinud Soome ettevõte Transtech Oy, kes võitis Helsingi uute trammide riigihanke, tšehhide Škoda, Poola Solaris ning teisedki trammi- ja rongitootjad. Huvi on hanke vastu tundnud ka Siemens, Stadler ja Bombardier.
TTTK juhatuse liige Toomas Sepp mainis, et praegu on koostamisel riigihanke ja ostuprotseduuri tingimused. Kuna aga Euroopas teatakse, et Tallinn tahab uusi tramme osta, siis ongi tootjad hakanud TTTK-l kosjas käima, et oma kaupa pakkuda.
Hange nihkus edasi
TTTK on ostetavate trammide tehnilised tingimused kokku pannud, kuid need tuleb kooskõlastada ka linnavalitsuses ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis. Kui tingimused on lõplikult paigas, kuulutatakse ka riigihange välja.
Sepp ütles, et esialgsete plaanide järgi oleks tulnud riigihange välja kuulutada hiljemalt 1. oktoobril, aga kuna trammid ostetakse CO2 kvootide müügist saadud raha eest, siis lõplikult paneb kõik asjad paika Eesti ja Hispaania vahel sõlmitud riiklik kokkulepe. Kvootide ostjaks on nimelt Hispaania.
«Tulid aga muudatused ja need on seotud sellega, et Hispaania poole soovide järgi hakkab trammihanget nõustama üks Hispaania konsultatsioonifirma, mis soovis töö tegemiseks veel viis kuud aega,» märkis Sepp. «Seega lükkub riigihanke väljakuulutamine järgmisesse aastasse.»
Sepp mainis, et Eesti ostab vähemalt 15 uut trammi. Lugu on selles, et TTTK-le on eraldatud ilma käibemaksuta 45 miljonit eurot kvoodimüügist saadud raha, millest 750 000 eurot läheb konsultatsioonikuludeks. Trammide ostmiseks jääb seega 44,24 miljonit. Riigihanke võidab see osaleja, kes pakub selle raha eest võimalikult palju tramme, aga alla 15 ei tohi see arv olla.
TTTK tehnikadirektor Jüri Malken kinnitas, et Soome firma Transtech käis küll kohal, aga kuna nad võitsid hiljuti Helsingi trammihanke, siis tõenäoliselt ei suuda firma Tallinna samasuguses hankes osaleda. Huvi neil aga oli, sest praegu ei ole Euroopas just palju linnu, kus uusi tramme ostetakse.
Treipinki on ka vaja
Malken lisas, et nädala pärast tuleb oma tramme TTTK-le pakkuma Tšehhi firma Škoda, samuti poolakate Solaris, kelle trollid Tallinnas ringi sõidavad.
«Solaris on nüüd ka oma esimesed trammid valmis saanud, need sõidavad Poznanis,» mainis Malken. «Nende puhul on nii, et Solaris on põhiliselt bussitootja, kuid elektriseadmed tarnib mõni teine firma.»
TTTK tahab peale vähemalt 15 uue trammi sama hanke raames soetada ka mõned seadmed, näiteks trammirataste treipingi, mida koondisel praegu pole. Samas on see seade väga oluline, sest sõites ja pidurdades rattad kuluvad ning siis hakkavad trammid sõites tekitama kolinat. Treipingis saaks rattad jälle siledaks treida. Mõned töökojaseadmed oleks veel vajalikud, aga kõik sõltub sellest, kuidas raha välja annab.
Malkeni sõnul oli Riias ka trammihange ning selle võitis Škoda. Ta lisas, et iga linna trammid on mingil määral unikaalsed. See tähendab, et näiteks Riia trammid Tallinnasse päris ei kõlbaks. Trammid tuleb projekteerida just sellised, et nad sobiksid Tallinna rööbasteedega ja vastaksid muudele siinsetele tehnilistele tingimustele.