Kas meie emakeelset publikut on luule juurde keeruline tuua?
Raske öelda. Ehkki need luulelavastused, mis kunagi tehtud said, olid menukad. Ent saalis oli umbes sada inimest. «Johannesse passioon» aga oli laval pea 60 korda, ja see on ühe luulelavastuse jaoks ikka juba väga pikk eluiga. Nüüd loodan, et Eesti pealt leidub kokku ehk paar tuhat luulehuvilist ikka, kes 17. augustil Rakvere linnusesse tulevad.
Miks on luule Eesti loos oluline?
Sest see on sügava sõnumiga, äärmiselt intiimne tekst. Luulesse on saanud tihtilugu peita palju sellist, mida ei ole võinud või saanud välja öelda. Luule on meie kirjanduse mäetipp, ilma milleta ei oleks kogu meie kultuuri. See on ühe kultuurrahva äärmiselt oluline tugipunkt – mitte keegi teine ei luuleta meie keeles. Mitte keegi teine ei loe meie keeles.
Niisiis on punklaulupeo juubel, mis luulepoele järgneb senisest veelgi õigemas kohas – sõnumitega lood avanevad ehk pärast luulelavastust senisest veel eredamalt neile, kes punki võõristavad.
Ehk on see ka nii. Ent pungipidu (Punk laulupidu 10) võib võtta tol õhtul ka kui eelneva aftekat. Ning kindlasti võib publik ka vabalt liikuda, osaledes kas ühel või teisel peol.
Sõber Jaanust sa mainisid, aga jätame tema nüüd kõrvale, kui küsin: mida tähendab sulle väljend Eesti Vabariik 100?
Tsiteerin oma õpetajat Tõnu Tepandit, kelle «Tähelaeva» just telerist kordusena nägema juhtusin. Õpetaja ütles nii: «Eesti läheb mulle niivõrd palju korda, et kui Eestil läheb hästi, siis läheb minul hästi. Ja kui Eestil läheb halvasti, läheb ka minul halvasti.» Pean tunnistama, et ma tunnen täpselt sama moodi ning mis võib olla veel ilusam kui oma õpetajat tsiteerida.