Eesti alal on varasemate piiride kujunemisel olnud kõige tähtsam tegur loodus, mis on piiranud inimtegevuse ala sügavate metsade, ulatuslike soode ja veekogudega.
Seoses 13. sajandil kujunenud uute võimu- ja omandisuhetega ja asustuse tiheduse kasvuga algas senise tsooni- või vööndipiiri järk-järguline asendamine lineaarse piiriga.
Maade läänistamisel hakati piire üha täpsemalt ja ühemõttelisemalt kindlaks määrama, millega hakkasid senised orgaanilised piirid asenduma kunstlikega, millel oli juba selgelt eraldav ja kaitsev funktsioon ja millega kaasnes ka kunstlike piiritähiste kasutuselevõtt.
Ristimärgiga tähistatud kivid ja puud olid need kaks piirimärki, mis võimaldasid kõige kergemini märkida maha sellist piiri, mis ei sõltunud vaid loodustingimustest, vaid inimese tahtest.
Kultuurmaastike osi - teed, sillad, paganlikud kultusekohad - kasutati piiri märkimisel, sest neil oli oluline osa kohalikus sotsiaal-majanduslikus ja kultuurielus ning see soodustas piiride kinnitumist kohalike elanike mälus.
Vaatamata kunstlike piiritähiste tähtsuse kasvamisele kasutati jätkuvalt piiri tähistamisel ka nii looduslikke tähiseid kui ka kultuurmaastiku elemente, mis tingis selle, et lineaarsed piiriosad vaheldusid mitte nii täpselt märgistatud osadega.
Kuni 17. sajandi lõpuni oli kasutusel suur hulk erilaadseid piiritähiseid alates loodus- ja kultuurmaastiku elementidest kuni spetsiaalselt piiri tähistamiseks kaevatud aukude, kivihunnikute, kraavide ja märgistatud kivide ning puudeni.
Puude kasutamine piiritähisena oli loomulik, sest nad olid juba ammustest aegadest omandanud nii maastikus kui ka inimeste mälus orientiiri staatuse.