Päevatoimetaja:
Loora-Elisabet Lomp
+372 5916 2730

Räpane pettus toob turule tuhanded keritud odomeetritega autod

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Berit-Helena Lamp
Copy
Autod.
Autod. Foto: SCANPIX

ETV saate «Pealtnägija» eksperiment tõestas, et Eesti turul tegutsevad mitmed pealtnäha soliidsed autofirmad, kes kliente julmalt lüpsavad - nad müüvad Euroopast toodud kasutatud autosid, mille odomeetri näit on nahaalselt maha keritud.

Ehk siis, kui olete enda arvates ostnud ainult 100 000 kilomeetrit läbinud sõiduki, siis tegelikult võib halvimal juhul tegu olla lausa pool miljonit kilomeetrit sõitnud ruunaga, vahendas ERR Uudised.

«Pealtnägija» võrdles ühe ja sama Chrysleri müügikuulutusi Saksa autoportaalis ja Eesti müügikeskkonnas auto24 ning leidis, et Saksa kuulutuses on musta iluduse läbisõiduks 234 000 km, siin aga oluliselt vähem, 180 000. Kuidas on võimalik, et seesama auto on Eestis muutunud märksa värskemaks, atraktiivsemaks ja seetõttu 3000 eurot kallimaks?

Kättemaksu kartuses anonüümseks jääda soovinud Tallinna autoärimees Aleksander ütles, et keritud odomeetritega autode müük on väga laialt levinud. Väidetavalt on nö petisärimeeste poolt müüdavate sõidukite odomeetrid tagasi keritud kuni 90-l protsendil sõidukitest. Aleksandri sõnul on odomeetri kerimine täna Eestis imelihtne. «Täna võib odomeetri näidu niiöelda ilusaks kerida vaid mõnekümne euro eest. Ja sisuliselt mitte midagi tegemata on tänu sellele võimalik auto paar tuhat eurot kallimalt maha müüa.»

Aleksander, kes on ka ise kasutatud autode edasimüüja, on juba mitu aastat kulutanud õiguskaitseorganite uksi, et ebaausatele konkurentidele sõda kuulutataks, ent seni paraku tulutult.

Autoärimees oli väga üllatunud, kui umbes nädal pärast maksuameti külastamist tuli tagasiside hoopis sealt, kust seda kohe mitte oodata ei osanud. «Täpsemalt siis võeti ühendust ühe õigusabi kontori poolt ja teatati hoiatavalt, «et nii ei ole ilus kaevata»,» meenutas ta.

Tegelikult ei ole pettusele sugugi raske jälile saada. Vaid paari päevaga suutis «Pealtnägija» leida autoärides toimuva süsteemse tüssamise kohta rohkem tõendeid, kui ajakirjanikud loota oskasid. Enne eksperimendi algust tegid saate tegijad kiire turuanalüüsi ja otsisid müügiportaalist välja kümmekond autot erinevatelt Tallinna müügiplatsidelt. Luubi alla võeti autod, mis on toodud Euroopast ning mille kuulutusse märgitud vanuse ja läbisõidu võrdlus tekitasid ekspertides selgelt kahtlust.

«Pealtnägija» esimene kontrollobjekt oli Kadaka tee autoplatside mekas asuv AnD autoaed, kus müüdi 2008. aasta Volkswagen Passatit, odomeetri näiduks kuulutuses ja auto spidomeetril 123 000 kilomeetrit. Et järele uurida, mis on auto tegelik ajalugu, küsisisid eksperimendi tegijad müüjalt masina kerenumbri ehk VIN-koodi. Kuid vale paljastamiseks ei polnud vaja isegi VW esindusse minema, sest nähtavasti lõi müüja «Pealtnägija» pärimise peale kartma. Mees, kes oli äsja väitnud, et Saksamaal ei kerita mingil juhul odomeetreid ning selle Passati läbisõit on absoluutne ehtne, jooksis «Pealtnägijale» järele ja lõi letti sootuks uue loo.

«Vot mina ei teadnud, juhataja praegu ütles, et kõik paberid on olemas, et 183 000 läbisõit originaal! Ja nagu ma ütlesin, see oli armatuurlaud vahetatud,» oli müüja ehmunud. «Kõik paberid on olemas, et see 183 000 on originaal läbisõit. Saksa teedel 180 000 - see on sama nagu Eestis sõitnud auto 70 000 kilomeetrit.»

Edasi läks veel huvitavamaks, sest kohale ilmunud müügiplatsi juhataja räägib sootuks kolmanda versiooni Vene maffiast. Tunnistades sõnaselgelt üles, et petab kliente ehk müüb väiksemaks keritud odomeetriga masinat. «Nad tahtsid Venemaale saata ja seal tehti väiksemaks. Saksamaal,» rääkis juhataja.

Automüüja Aleksander kinnitas, et Saksamaalt väikese läbisõiduga autot ei ole võimalik odavalt saada, sest sakslane lihtsalt ei müü seda odavalt. «Kui näiteks võrrelda Euroopa suurima portaali mobile.de kuulutusi Eesti omadega, siis tekib küsimus, miks üldse niinimetatud ärimehed neid siia impordivad, kui neid saaks seal kulutusi tegemata oluliselt kallimalt realiseerida kui siin. Paljude ärikate ärimudel seisnebki ainult selles, et Saksamaalt soetatakse suure läbisõiduga masin odavalt, siin Eestis keritakse selle odomeeter ilusaks ja pannakse müüki suhteliselt soodsa hinnaga.»

Kuulanud ära AnD autokaupluse puhtsüdamliku ülestunnistuse, et nad müüvad libanäiduga autot, läks «Pealtnägija» otsejoones paarsada meetrit eemal asuva Kadaka autoturusektori ühe suurima ja tuntuima kaupleja, Alterauto OÜ platsile. Eelnevalt oli välja vaadatud seal müüdav VW Golfi, mis on toodud Saksamaalt ning spidomeetri näidu järgi läbinud kolme aastaga 121 000 km.

Veendunud, et Golfi odomeetril on kirjas 121 000 kilomeetrit ja pildistades kindluse mõttes veel omakorda üles masina kerenumbri, esitas «Pealtnägija» päringu Volkswagenite Eesti maaletoojale Saksa-Autole. Üsna kiire kontroll näitas, et kui auto oli Saksamaal märtsis hoolduses, näitas odomeeter 171 500 kilomeetrit.

Saksa-Auto juhataja Keijo Kaasik ütles, et esindusel tuleb selliste juhtumitega aastas umbes 30-40 korral kokku puutuda. Audi ja Mercedese maaletoojate analüüs on veel kurvem. Mõlemad esindused lajatavad keskmiselt korra nädalas klientidele kaela külma duši, et välismaalt toodud masin, mille nad turult ostsid, on läbi sõitnud rohkem, kui odomeetril kirjas. Ja seda kurba rida võiks jätkata.

Tagasi üles