Riigikontroll tõdes, et kultuuriministeerium ei ole välja töötanud mitmeid olulisi alusdokumente. Endiselt puudub ühtne üleriigiline kogumispoliitika, mis võimaldaks muuseumidevahelises tööjaotuses kokku leppida. Sellega pole loodud eeldusi muuseumivarade läbimõeldud ja koordineeritud kogumiseks. Ka kultuuriministeeriumi juhend muuseumide kogumispoliitika dokumentide koostamiseks pole siiani valmis.
Samuti ei ole seadustatud muuseumide infosüsteemi (MuIS) museaalide üle peetava arvestuse alusena. Kogude korrastamise põhimõtted on läbi vaatamata ja seetõttu pole ka juhul, kui varasem kogumistegevus pole toimunud läbimõeldult ega põhjendatult, võimalik muuseumikogusid korrastada.
Seetõttu kordas riigikontroll ministeeriumile soovitust üleriigiline kogumispoliitika välja töötada ja vastu võtta ning tagada, et iga muuseum töötaksvälja kirjaliku kogumispoliitika, mis sisaldaks ülevaadet olemasolevast muuseumikogust alakogude kaupa, juurdekasvuvõimaluste ja säilitustingimuste analüüsi, selgeid valikukriteeriume kogude täiendamisel ja arvestamist teiste seotud muuseumide tegevusega.
Riigikontroll soovitab algatada ka muuseumiseaduse muutmise selliselt, et muuseumidel oleks
võimalik väljatöötatud kogumispoliitika alusel ning selgete ja reguleeritud toimingute kaudu muuseumikogust välja arvata ka selliseid museaale, millel puudub kultuuriväärtus või mis ei ole
kooskõlas kogumispoliitikaga. Praegu kuuluvad muuseumivarad alatisele säilitamisele ning kord juba muuseumikogusse vastu võetud museaali on võimalik kogust välja arvata ainult väga piiratud juhtudel (museaali taastamatult kahjustumise, hävimise, kaotsimineku, teisele muuseumile üleandmise või omanikule tagastamise tõttu).
Riigikontroll tuvastas, et Eesti muuseumide kogud kasvavad kiiresti - keskmiselt 3,3 protsenti aastas, samas kui rahvusvaheliselt peetakse tavapäraseks, et kogud ei kasvaks aastas rohkem kui 2 protsenti.